Communityrichtlijnen
Gelieve de tijd te nemen om deze communityrichtlijnen te lezen.
Deze Communityrichtlijnen zijn van toepassing op het Reviewprogramma van de GetApp Site en onze gelieerde sites, en beschrijven de spelregels voor gebruikers, reviewers en leveranciers. GetApp (Nubera eBusiness S.L.) is een bedrijf uit Barcelona (Spanje). Dit document bestaat uit drie hoofdrubrieken:
- Inzicht in reviews: Een handleiding voor alle gebruikers die betrekking heeft op ons Reviewprogramma, de kwaliteitsborging (QA) en het doorlichten van reviews die op onze site zijn gepubliceerd, en hoe reviews van software moeten worden geïnterpreteerd.
- Reviews schrijven: Een overzicht van de richtlijnen waaraan reviews moeten voldoen om gepubliceerd te kunnen worden, en van de redelijke verwachtingen van degenen die reviews schrijven, het proces voor het markeren van reviews, en nog een paar andere details over ons programma.
- Kwesties die van invloed zijn op leveranciers: Een overzicht van de kwesties die van invloed zijn op leveranciers, met inbegrip van richtlijnen die leveranciers moeten volgen, verwachtingen van leveranciers, beste praktijken, en een link naar onze Leveranciersportal met meer informatie.
Wij hebben ook gedetailleerde FAQ’s voor Reviewers, Leveranciers en over ons Verificatieproces gecreëerd, die u zullen helpen antwoorden te geven op enkele van de meest gestelde vragen over ons reviewprogramma.
Inzicht in reviews
Overzicht van het reviewprogramma
Reviews spelen een belangrijke rol bij het voorlichten van potentiële kopers van software door het delen van de meningen van collega’s en anderen die relevante ervaringen hebben. Reviews helpen niet alleen kopers beter gefundeerde besluiten te nemen, maar geven leveranciers ook feedback en waardevolle inzichten over hun software of service. Wij nemen elke review serieus en richten ons op het creëren van een site die nuttig is en relevante, door geverifieerde gebruikers geschreven inhoud van hoge kwaliteit beheert, en die vrij is van belangenverstrengeling.
Als website-exploitant beiden wij de door onze community van softwaregebruikers gegenereerde inhoud aan in de vorm van reviews van software. De meningen die in de reviews worden geuit, zijn die van de reviewers en niet die van GetApp. Wij onderschrijven geen van de meningen die naar voren zijn gebracht door reviewers of door leveranciersbeheer in reactie op reviews. Bovendien identificeren wij in deze Communityrichtlijnen de regels die van toepassing zijn op ons reviewprogramma voor (i) de gebruikers van de site, (ii) de gebruikers die reviews schrijven en (iii) de leveranciers die op de site staan vermeld en/of worden beoordeeld.
Kwaliteitsborgings- (QA) en verificatieproces
Wij streven ernaar een platform te zijn voor kwalitatief hoogwaardige reviews en hebben een robuust Kwaliteitsborgingsproces (QA) opgebouwd om dat doel te bereiken. Alle reviews worden handmatig onderzocht door ons team van experts in een poging om ervoor te zorgen dat de gepubliceerde reviews afkomstig zijn van geverifieerde bronnen en nuttige inhoud bieden. Alle reviews worden tijdens het verificatieproces op gelijke wijze behandeld, ongeacht de score of leverancier.
Als door gebruikers aangestuurd reviewplatform biedt GetApp een neutraal platform dat erop gericht is om de discussie tussen softwareaanbieders/-leveranciers en softwareklanten te bevorderen. Als zodanig is het ons doel om waarborgen tegen fraude zeker te stellen door maatregelen te nemen om de identiteit van elke reviewer te verifiëren. Wij proberen ook te bevestigen dat de reviewer vrij is van belangenconflicten (zoals het werken als werknemer of concurrent van de leverancier) en dat de inhoud van de reviewer voldoet aan onze richtlijnen voor publicatie (zie hieronder).
Hieronder volgen de drie belangrijkste stappen van de verificatie van reviews:
-
Identiteitscontrole. Elke reviewer wordt door ons team van experts onderzocht om belangrijke identificatiegegevens zoals naam, functietitel of e-mailadres te vinden om er zeker van te zijn dat de review door een echte persoon is geplaatst. Als zij niet in staat zijn om de reviewer te identificeren, zal de review niet worden gepubliceerd.
-
Controle op belangenconflicten. De naam en het bedrijf van elke reviewer worden gecontroleerd aan de hand van het product dat hij/zij beoordeelt. Als de reviewer op enigerlei wijze is verbonden met de leverancier of wordt geïdentificeerd als een directe concurrent, zal de review niet worden gepubliceerd.
-
Controle van de inhoud. Elke review ondergaat een evaluatie om er zeker van te zijn dat deze origineel en authentiek is en voldoet aan onze kwaliteitsnormen. Als de inhoud niet voldoet aan onze normen (waaronder, maar niet beperkt tot, de hieronder vermelde normen), zal de review niet worden gepubliceerd.
Waarop screent het QA-team nog meer?
-
Ongepaste taal, gewelddadige of haatdragende uitspraken. Als de inhoud van de review profane of obscene taal bevat, of als het intimiderend of discriminerend is.
-
Spaminhoud. Als de review SPAM, onzinnig of zelfpromotie is.
-
Ongeldige reviewer. Als de reviewer als frauduleus wordt aangemerkt, zoals een leverancier die namens een klant reviews schrijft, of een reviewer die wordt betaald om valse reviews te schrijven.
-
Dubbele reviews. Als de inhoud van de reviews eerder online is gepubliceerd, of als de reviewer het product al heeft beoordeeld.
-
De lijst gaat verder met… Wij gebruiken een verscheidenheid aan experttools die verder gaan dan het zoeken op het web. Een review die niet door onze checklist komt, wordt door het management nader onderzocht of geblokkeerd.
-
Voor reviewers die onze richtlijnen herhaaldelijk overtreden, ons programma proberen te misbruiken of spammers blijken te zijn, geldt dat al hun reviews kunnen worden geblokkeerd, en zij onderworpen kunnen zijn aan bepaalde maatregelen, naar ons goeddunken, of juridische stappen. Echter, als neutraal reviewplatform evalueren wij niet de waarde van de meningen die op onze site worden geuit, en controleren wij de inhoud niet op feiten bij het beoordelen van welke reviews moeten worden gepubliceerd. Wij bieden derden wel de mogelijkheid om reviews te markeren voor onderzoek (zie Markeren van reviews).
Hoe een review moet worden gelezen
Een review geeft de mening weer van één persoon met ervaring in het gebruik van een bepaald softwareproduct. Bij het evalueren van de reviews van een softwareproduct is het belangrijk om het volgende in overweging te nemen:
-
Vertrouw niet op één enkele review. De ervaring van elke reviewer is uniek voor zijn eigen situatie. Neem indien mogelijk meerdere reviews in beschouwing om een breed inzicht te verwerven in de mogelijkheden en ondersteuning van de software.
-
Neem de reactie van de leverancier in aanmerking. Elk verhaal heeft altijd meerdere kanten. Neem zowel een review als een reactie van de leverancier in beschouwing. Reacties van leveranciers kunnen worden gebruikt om vast te stellen hoe de leverancier omgaat met problemen op het gebied van klantenondersteuning.
-
Evalueer reviews over een langere periode. Het is belangrijk om in ogenschouw te nemen hoe reviews over een leverancier zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld om te zien of eerdere problemen worden opgelost en of nieuwe problemen worden aangepakt. Recentere reviews laten eerder de meest recente mogelijkheden en relevante ervaringen van een product zien.
Hoewel de geplaatste reviews niet bedoeld zijn om lezers een specifieke handelswijze te bieden, bieden ze softwareklanten een belangrijke tool om hen te helpen een gefundeerd besluit te nemen. Gebruik uw beoordelingsvermogen bij het evalueren van de inhoud van een review en neem uw besluiten op basis van alle informatie die voor u beschikbaar is.
Reviews schrijven
Tips voor het schrijven van een goede review
De op onze site geplaatste reviews van software helpen miljoenen softwareklanten om de software te selecteren die het beste bij hun zakelijke behoeften past. U zou bij het schrijven van uw review de volgende tips in aanmerking moeten nemen:
-
Wees specifiek. Welke functies vindt u interessant? In plaats van alleen maar te zeggen dat u het product waardeert, leg uit waarom. Gebruik duidelijke voorbeelden van specifieke ervaringen – hoe meer details, hoe beter.
-
Wees begrijpelijk. Reviews moeten begrijpelijk zijn voor anderen. Gebruik de juiste grammatica, zonder al te veel hoofdletters of leestekens, en zorg ervoor dat u de spelling controleert.
-
Wees objectief. Probeer zowel positieve als negatieve punten in uw review te benadrukken, zelfs als uw ervaring duidelijk naar één kant neigt.
-
Wees actueel. De beste reviews zijn die geschreven over de huidige softwareversies, en binnen een jaar na gebruik.
-
Wees relevant. Wij bieden een open forum, maar zorg ervoor dat uw review nuttig is voor andere kopers van software. Vermijd niet ter zake doende discussies of persoonlijke meningen die niet relevant zijn voor uw directe ervaring met de software.
OPMERKING: bovenstaande tips zijn geen formele richtlijnen, maar zijn bedoeld als beste praktijken voor het genereren van een nuttige, goed geschreven softwarereview.
Reviewrichtlijnen
Reviews die niet voldoen aan de onderstaande richtlijnen kunnen naar eigen goeddunken worden verwijderd of niet worden gepubliceerd:
-
Reviews moeten worden ingediend met een identiteit die we kunnen verifiëren. Zelfs als u ervoor kiest om uw review anoniem weer te geven, moeten we uw identiteit kunnen verifiëren. We raden u aan om in te loggen via LinkedIn om deze verificatie te vergemakkelijken.
-
Reviewers mogen geen belangenconflict hebben met het product dat wordt beoordeeld. Leveranciers, hun werknemers of iedereen met een financieel belang in het succes van een product mogen hun eigen product of dat van een concurrent niet beoordelen.
-
Reviews moeten worden geplaatst door de daadwerkelijke reviewer. In overeenstemming met ons verificatieproces staan we niet toe dat reviews namens iemand anders of onder een aangenomen identiteit worden geplaatst.
-
We publiceren geen reviews die ertoe zullen leiden dat wij de wet overtreden. We behouden ons het recht voor om geen reviews te publiceren die ertoe leiden dat onze site in strijd met wet- of regelgeving komt.
-
Reviews dienen originele inhoud te bevatten. Wij staan niet toe dat reviews worden gekopieerd van een andere bron, met inbegrip van onze eigen website.
-
Reviews mogen geen beledigende, hatelijke, bedreigende of intimiderende inhoud bevatten. Wij staan niet toe dat reviews persoonlijke bedreigingen, obsceniteiten of haatdragende taal bevatten.
-
Reviews mogen geen persoonlijke informatie van anderen bevatten. Wij staan niet toe dat reviews informatie bevatten die gebruikt kan worden om een persoon te identificeren of anderszins zijn of haar privacy in gevaar te brengen. Persoonlijke informatie omvat namen, adressen, telefoonnummers of andere persoonlijke identificeerbare informatie.
-
Reviews mogen geen ander product promoten of in diskrediet brengen dan het product dat wordt beoordeeld. Wij staan niet toe dat wordt verwezen naar (een) ander(e) product(en) of leverancier(s) dan het product dat wordt beoordeeld, tenzij integratie met een andere toepassing vereist is om een nuttige review achter te laten.
-
Reviews mogen niet in strijd zijn met wettelijke afspraken. Een review mag niet in strijd zijn met de vertrouwelijkheid, geheimhouding of contractuele verplichtingen van derden.
-
Reviews mogen geen financiële informatie bevatten. Een review mag geen verwijzingen bevatten naar specifieke bedragen die zijn betaald voor het gebruik van het product.
-
Reviews mogen geen beschuldigingen of meldingen van fraude of criminele activiteiten bevatten. Tenzij de fraude of activiteit is bewezen door een rechtbank, staan wij geen verwijzingen naar juridische zaken in onze reviews toe. Ons team is niet bevoegd om te beslissen over de waarheidsgetrouwheid van een juridische beschuldiging.
Als neutraal inhoudsplatform vertrouwen wij op onze reviewers om accurate en eerlijke informatie te verstrekken over hun software-ervaringen. Hoewel wij niet proberen de waarheidsgetrouwheid van een review vast te stellen of de geuite meningen te onderschrijven, mogen wij de inhoud van een review op elk moment en om welke reden dan ook heroverwegen; en naar eigen goeddunken mogen wij een review verwijderen waarvan we redelijkerwijs hebben vastgesteld dat deze in strijd is met onze richtlijnen en beleidsregels.
Verwachtingen van de reviewer
Wij streven ernaar te voorzien in een plaats waar Reviewers, die onze Communityrichtlijnen respecteren, de volgende ervaring kunnen hebben:
-
Vrij van intimidatie door leveranciers of andere reviewers. Een reviewer mag nooit het slachtoffer worden van intimidatie in welke vorm dan ook van een leverancier of een andere reviewer op onze site.
-
Gelijke behandeling van reviews, ongeacht de score van de review of de status van de klant. Alle reviews zullen dezelfde verificatie- en kwaliteitscontroleprocessen ondergaan, ongeacht de score of het product dat wordt beoordeeld. Reviews voor producten van klanten worden op dezelfde manier behandeld als producten van niet-klanten.
-
Reviews gepubliceerd als ingediend. Wij zullen de inhoud van een review niet zodanig bewerken of wijzigen dat de strekking ervan verandert (wij kunnen bijvoorbeeld typfouten corrigeren). Als een deel van de review niet voldoet aan onze richtlijnen, zullen wij eerder de gehele review niet publiceren of deze verwijderen. Reviewers mogen een review die aan onze richtlijnen voldoet opnieuw indienen.
-
Privégegevens blijven privé. Wij geven met ons gedeelde persoonlijke contactinformatie of communicatie niet aan derden door (behalve wanneer dit wettelijk verplicht is om gerechtelijke onderzoeken te vergemakkelijken). Reviewers kunnen er echter voor kiezen om hun naam en bedrijfsgegevens naast hun review te tonen als extra context voor hun review.
-
Anoniem op verzoek. Reviewers kunnen ervoor kiezen om hun review anoniem te houden voor leveranciers en gebruikers van de site door in te loggen via LinkedIn en de optie te selecteren om anoniem te blijven. In deze gevallen zullen de naam en bedrijfsgegevens van de reviewer beschikbaar worden gesteld aan onze backoffice voor verificatiedoeleinden, maar worden verborgen voor leveranciers en gebruikers van de site.
-
Mogelijkheid om de inhoud van reviews op verzoek bij te werken. Elke reviewer die zijn review wil wijzigen of bijwerken, moet contact opnemen met ons team. Ter verificatie moet de reviewer contact opnemen met hetzelfde e-mailadres dat bij de oorspronkelijke review is ingediend.
Meld schendingen van de bovenstaande richtlijnen of gedrag dat het vermogen van anderen om over de hierboven beschreven ervaring te beschikken, belemmerd, aan [email protected] zodat wij een onderzoek kunnen starten. Wij behouden ons het recht voor om naar eigen goeddunken maatregelen te nemen tegen de overtreders, met inbegrip van een opmerking op het profiel van een leverancier of een weigering van toegang tot de site.
Markeren van een review voor onderzoek
Wij beschikken over een robuust kwaliteitsborgings- en verificatieproces dat is ontworpen om ervoor te helpen zorgen dat aan de richtlijnen van de site wordt voldaan, en over technologie die verdere bescherming biedt tegen frauduleuze reviews. Geen enkel systeem is echter perfect en soms kan een ongepaste of frauduleuze review door de mazen van het net glippen. In deze zeldzame gevallen kunnen reviews door gebruikers worden gemarkeerd voor beoordeling en onderzoek door ons team.
Als u van mening bent dat een review frauduleus of anderszins ongepast is, meldt u dit dan door een e-mail te sturen naar [email protected]. Geef niet alleen aan dat u een review wilt markeren, maar ook een link naar de productpagina, details over de review in kwestie en alle feiten die ons team kunnen helpen bij hun onderzoek. Ons reviewteam zal de review evalueren om te bepalen of deze voldoet aan de richtlijnen van onze site. Als het team vaststelt dat de review niet aan onze richtlijnen voldoet, zal deze van de site worden verwijderd. Als de review voldoet aan onze richtlijnen, blijft deze gepubliceerd.
Aangezien de inhoud van reviews niet op feiten wordt gecontroleerd, kunnen wij een review niet verwijderen vanwege een meningsverschil over de geuite meningen of vermelde feiten. Aangezien wij een neutraal inhoudsplatform zijn, zullen wij een review bovendien niet wijzigen op verzoek van een leverancier of simpelweg omdat een review negatief is. Hoewel wij de legitimiteit van een review kunnen onderzoeken wanneer er een probleem aan de orde is gesteld, wordt elk besluit over de review alleen genomen door het onderzoeksteam van de review, onafhankelijk van de afzender van het verzoek. Een verzoek met een markering zal enkel leiden tot een onderzoek van ons reviewteam en is geen garantie voor verwijdering. Alle verzoeken zullen worden geëvalueerd in de volgorde waarin ze binnenkomen, en er is geen verdere actie vereist van de aanvrager. Na bevestiging van de ontvangst van uw aanvraag, zullen wij u een bericht sturen met betrekking tot de uitkomst van ons onderzoek zodra dit is afgerond. Houd er rekening mee dat misbruik van ons markeringssysteem ertoe kan leiden dat wij bepaalde maatregelen nemen of juridische stappen ondernemen.
Reviewonderzoekproces
Wanneer een review is gemarkeerd voor onderzoek, zal ons supportteam deze beoordelen om er zeker van te zijn (i) dat deze voldoet aan ons kwaliteitsborgings- en verificatieproces en (ii) dat de inhoud van de review niet in strijd is met onze Reviewrichtlijnen. Het team kan contact opnemen met de reviewer om aanvullende informatie te verkrijgen en zal een aantal tools gebruiken om te bepalen of de review in strijd is met onze Reviewrichtlijnen.
Let op het volgende:
-
Aangezien wij niet in staat zijn om privé-communicatie te valideren, met inbegrip van e-mailuitwisselingen en telefoongesprekken die plaatsvinden tussen een leverancier en een reviewer buiten onze site, kan deze onbetrouwbaar zijn. Elk bewijs dat in deze zin wordt verstrekt, zal een van de vele factoren zijn die in ons onderzoek worden in acht genomen.
-
Als neutraal inhoudsplatform zullen wij geen subjectieve besluiten nemen over de intentie en meningen die in de inhoud van een review tot uitdrukking komen.
-
Wij faciliteren geen arbitrage. Wij zijn geen bemiddelaars en zullen ons niet mengen in geschillen tussen onze reviewers en leveranciers.
-
Wij zullen geen persoonlijke contactinformatie of communicatie tussen ons en onze reviewers delen. Wij nemen privacy serieus en leven ons privacybeleid ten allen tijde na.
De meeste onderzoeken worden binnen een week afgerond, maar kunnen worden verlengd om het onderzoek en het bereik dat nodig is om met kennis van zaken een besluit te kunnen nemen, mogelijk te maken. Tijdens het onderzoek blijft de betreffende review gepubliceerd en zichtbaar op het profiel van de leverancier. Om te voorkomen dat valse beschuldigingen de scores van de ontvangen reviews kunnen beïnvloeden, verwijderen wij de reviews tijdens het onderzoek niet.
Wij maken onze onderzoeksprotocollen niet openbaar, omdat dit degenen die ons systeem willen uitbuiten, zou helpen. U kunt er zeker van zijn dat wij verzoeken om onderzoek serieus nemen en dat elke zaak handmatig wordt geëvalueerd en besproken door ons team in de volgorde waarin de verzoeken worden ontvangen. Aan het einde van ons onderzoek zal een e-mail worden gestuurd naar de aanvrager om de uitkomst van het onderzoek te communiceren.
Over reviews met een incentive
Het aanbieden van “nominale incentives” als middel om het indienen van reviews aan te moedigen wordt tegenwoordig algemeen als een gangbare praktijk beschouwd. Eenvoudig gezegd: incentives helpen softwaregebruikers te motiveren om reviews achter te laten. Wij vinden dat de waarde die onze online gemeenschap wint doordat deze een groter aantal reviews kan overwegen, ruimschoots opweegt tegen de mogelijke nadelen. Deze overtuiging wordt ondersteund door een aantal van onze onderzoeken. Als we alleen de reviews zouden publiceren die geen incentive hebben ontvangen: (i) zou onze online community minder praktische richtlijnen hebben om hun aankoopbeslissingen te helpen onderbouwen; en (ii) zou er een risico zijn dat de praktijk van het geven van incentives simpelweg “ondergronds” zou gaan en niet openbaar zou worden gemaakt. Deze ondergrondse activiteit zou bijna onmogelijk te controleren zijn.
De goedkeuringsrichtlijnen van de Federal Trade Commission (FTC) vereisen dat online bedrijven een duidelijke kennisgeving verstrekken wanneer een review is ingediend in ruil voor een nominale incentive (hetzij op uitnodiging van de website of van de softwareaanbieder). Zie https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/guidance/ftcs-endorsement-guides-what-people-are-asking. Onze beleidsregels vereisen dat een dergelijke incentive beschikbaar moet worden gesteld aan alle reviewers die een eerlijke review indienen, ongeacht de score die ze het product dat ze beoordelen uiteindelijk geven.
Het pictogram “Bron van reviewer” geeft aan of een review is geschreven in ruil voor een incentive, zelfs een nominale zoals een cadeaubon. Dit geldt ongeacht of de review afkomstig is van een uitnodiging door GetApp of zijn aangesloten sites (Software Advice en Capterra) of van de leverancier. LET OP: In onze voortdurende inspanningen om te zorgen voor een rechtvaardig en wettelijk conform reviewprogramma, biedt Gartner geen incentives aan:
-
reviewers die werknemer zijn van - of gelieerd zijn aan - het bedrijf dat wordt beoordeeld, of een directe concurrent;
-
reviewers die werknemer, functionaris, bestuurder of agent zijn van Gartner, Inc., zijn dochterondernemingen en gelieerde bedrijven en hun directe families;
-
reviewers die werknemer zijn van de overheid en de publieke sector; reviewers van wie het bedrijfsbeleid het aanvaarden van geschenken in het kader van zakelijke transacties verbiedt; en
-
reviewers die personen zijn (of namens hen handelen) die onderworpen zijn aan, woonachtig zijn in landen, of in dienst zijn van organisaties die staan vermeld op de sanctielijst van het Office of Foreign Assets Control van het Amerikaanse ministerie van Financiën.
**Als u onder een van de bovenstaande categorieën valt, kunt u een niet-gestimuleerde review rechtstreeks op de site indienen door hier te klikken.
Over “anonieme” reviews
Sommige reviews die op GetApp zijn geplaatst, worden weergegeven zonder de naam of het bedrijf van de reviewer, en in plaats daarvan wordt eenvoudigweg vermeld dat ze zijn geplaatst door een “geverifieerde gebruiker”. Voor alle duidelijkheid: hoewel het lijkt alsof deze reviews anoniem zijn ingediend, zijn deze reviews ingediend door personen (die zich aanmelden via hun persoonlijke LinkedIn-account) die hun gegevens hebben ingediend, maar ervoor hebben gekozen om hun identiteit om privacyredenen niet openbaar te maken. Hoewel een reviewer ervoor kan kiezen om persoonlijke informatie niet met het publiek te delen, wordt hun identiteit altijd geverifieerd door ons Kwaliteitsborgingsteam voordat wij toestaan dat hun review wordt gepubliceerd.
Zodra een reviewer de optie anonimiteit heeft geselecteerd, is het tegen ons beleid om enigerlei details over de reviewer, waaronder hun persoonlijke contactgegevens, openbaar te maken aan het publiek of andere leveranciers. Ons QA-team verifieert elke reviewer handmatig in overeenstemming met onze Richtlijnen in een poging om te bevestigen dat gepubliceerde reviews alleen zijn ingediend door legitieme reviewers. Voor meer informatie over ons QA-proces, klik hier.
Waar onze reviews vandaan komen
Zoals alle online reviewsites, put GetApp zijn reviews uit verschillende kanalen. Veel reviews worden ingediend door softwareklanten die onze site bezoeken tijdens hun onderzoek en ervoor kiezen om een review achter te laten. Andere reviews worden geplaatst door leden van onze reviewercommunity, die wij mogelijk een beloning aanbieden in ruil voor een review. Weer andere reviews kunnen worden aangevraagd door een leverancier die zijn klanten aanmoedigt om een productreview op onze site achter te laten. In alle gevallen, ongeacht het kanaal waarlangs de review op onze site wordt ingediend, passen wij hetzelfde strenge Kwaliteitsborgingsproces toe op alle reviews.
OPMERKING: GetApp geeft ook reviews weer op haar gelieerde sites, Software Advice en GetApp. Hoewel de reviews op alle drie de sites toegankelijk zullen zijn, wordt de site waarop de review is ingediend, aangeduid met “Bron”.
Over ons reviewteam
Ons reviewteam probeert elke review die via onze sites wordt ingediend, te evalueren. Wij trainen elk teamlid op onze onderzoeksprocedures en belasten hen met het verifiëren van de identiteit van elke reviewer, het identificeren van potentiële belangenconflicten en het zekerstellen dat de ingediende reviews voldoen aan onze Richtlijnen. Met tienduizenden reviews die elke maand worden ingediend, blijven wij de expertise van ons team op dit gebied verder ontwikkelen en aanscherpen.
Ons team is getraind om neutraal en onbevooroordeeld te zijn bij het verifiëren van een review. Wij behandelen een review met vijf sterren die een positieve ervaring deelt op precies dezelfde manier als een review met één ster die een negatieve ervaring deelt. Als neutraal online inhoudsplatform kunnen wij een mening of verklaring van een geverifieerde reviewer niet verwijderen, tenzij wij van mening zijn, naar onze discretie, dat het in strijd is met de normen van onze site.
Om deze positie te versterken, blijft ons reviewteam gescheiden en onafhankelijk van onze verkoop- en klantrelatieteams en -initiatieven. Het reviewteam behandelt alle leveranciers – klanten of niet-klanten – op gelijke wijze door ervoor te zorgen dat alle geplaatste reviews aan hetzelfde Kwaliteitsborgingsproces worden onderworpen. Wij nemen onze wettelijke en reglementaire verplichtingen serieus als het gaat om ons reviewprogramma en zorgen er voortdurend voor dat al onze beleidsregels en praktijken in overeenstemming zijn met de meest actuele wet- en regelgeving die van toepassing is.
Kwesties die van invloed zijn op leveranciers
Richtlijnen voor leveranciers
Leveranciers die reviews werven, handelen namens Gartner Digital Markets. Om de rechten van onze kopers te beschermen en een neutraal, vertrouwd platform te blijven, vragen we leveranciers om zich te houden aan de volgende richtlijnen met betrekking tot reviews van hun producten en diensten. Leveranciers die de onderstaande richtlijnen schenden, kunnen worden onderworpen aan sancties die zowel door GetApp als de wet worden opgelegd. Sancties kunnen naar eigen goeddunken worden bepaald en kunnen bestaan uit een opmerking op het profiel van de leverancier of het opschorten van diensten.
-
Leveranciers mogen niet proberen om de scores van reviews te beïnvloeden door het afdwingen van contractclausules tegen imago- en/of reputatieschade voor de leverancier. De federale wetgeving in de VS verbiedt het gebruik van clausules tegen imago- en/of reputatieschade in klantcontracten, en GetApp ziet het opstellen van een dergelijke clausule als een poging om de scores van reviews op kunstmatige wijze te verhogen. We zullen geen reviews verwijderen op basis van het feit dat de reviewer gedwongen is akkoord te gaan met een contract dat een clausules tegen imago- en/of reputatieschade bevat, maar het bestaan van een dergelijke clausule kan ertoe leiden dat boetes worden toegepast op de account van de leverancier.
-
Leveranciers mogen geen reviews plaatsen van hun eigen product of dat van een concurrent. Leveranciers mogen geen reviews plaatsen namens een gebruiker, noch mogen ze een review indienen voor hun eigen product of voor een product waarvan ze een strategisch of financieel voordeel zouden kunnen ontvangen. Leveranciers mogen hun klanten niet coachen bij hun reviews of reviews voor onze site indirect verzamelen of het verzamelen ervan hosten. Reviews moeten rechtstreeks door de gebruiker worden ingediend via het reviewformulier van onze site. Daarnaast staan we leveranciers niet toe om een review over het product van een concurrent te plaatsen, zelfs als de review is gebaseerd op hun daadwerkelijke ervaring met het gebruik van het product.
-
Leveranciers mogen reviewers niet lastigvallen over de inhoud of score van hun review. We moedigen leveranciers aan om constructief te reageren op reviewers op onze site, maar ze mogen geen rechtstreeks contact opnemen met reviewers over de inhoud van een review, vooral niet als dit wordt gedaan op een manier die de reviewer als intimidatie zou kunnen beschouwen. GetApp stimuleert een constructieve dialoog tussen gebruiker en leverancier via de functie ‘beantwoorden’ in het leveranciersportal, waarmee een leverancier een reactie op een review kan plaatsen. De reacties van leveranciers op een review moeten respectvol zijn en mogen geen beledigende, hatelijke, bedreigende of intimiderende inhoud bevatten.
-
Leveranciers mogen niet proberen de scores van hun reviews te manipuleren door reviewers te screenen voordat ze naar het formulier voor het indienen van reviews op onze site worden geleid. Leveranciers moeten vragen om eerlijke feedback (zowel positief als negatief) van hun gehele gebruikersbestand (gedefinieerd als alle actieve gebruikers van hun software) en mogen potentiële reviewers niet selectief screenen op basis van een gewenst kenmerk of een eerder gedeelde mening.
-
Het is leveranciers die deelnemen aan ons reviewprogramma expliciet verboden om reviews te bevorderen via sites of diensten van derde partijen die de voltooiing van taken vergemakkelijken in ruil voor een beloning (financieel of op een andere manier), of enige methode die wordt gebruikt om een hoog volume van niet-geverifieerde leads naar een specifieke software te sturen.
-
Leveranciers mogen geen reviews werven op een manier die ertoe zou kunnen leiden dat onze site in strijd is met de wet. Leveranciers mogen geen reviews vragen aan gebruikers als federale wetten of voorschriften hun publicatie verbieden.
-
Leveranciers moeten bij het werven van reviews de naleving van onze richtlijnen aanmoedigen. Bij het vragen om reviews moet de leverancier duidelijk communiceren dat gebruikers moeten voldoen aan onze Communityrichtlijnen om in aanmerking te komen voor deelname aan het reviewprogramma.
-
Leveranciers moeten de richtlijnen voor het in aanmerking komen voor incentives erkennen en ermee akkoord gaan. Er gelden bepaalde beperkingen voor het verstrekken van incentives, en leveranciers moeten zich onthouden van het werven van reviews in ruil voor een incentive van gebruikers die in een van de categorieën met beperkingen vallen.
-
Leveranciers moeten bij het werven van reviews passende disclaimers toevoegen. Deze kennisgevingen zijn wettelijk vereist en omvatten, maar zijn niet beperkt tot, het specifieke aantal reviewers die de incentive zullen ontvangen, het valutabedrag van de aangeboden incentive, de timing van wanneer de incentive kan worden verwacht, wanneer het aanbod van de cadeaubon verloopt enz. U moet bijvoorbeeld de volgende voetteksten toevoegen aan alle berichten die een aanbod van een incentive bevatten, naast de details en parameters die van toepassing zijn op de reviewincentives in uw e-mails aan gebruikers.
-
Misbruik van onze dienst voor reviewonderzoek is verboden. Bij GetApp onderzoeken wij graag reviews die zijn gemarkeerd als mogelijk in strijd met onze Richtlijnen. Als wij echter reden hebben om te vermoeden dat een leverancier ons systeem misbruikt door reviews onder valse voorwendselen te markeren als een middel om de scores van zijn reviews kunstmatig op te blazen, kunnen wij naar eigen goeddunken maatregelen treffen tegen het account van de leverancier.
-
Leveranciers moeten alle reviews bekendmaken die voor hun product zijn ingediend in ruil voor een beloning. Om te voldoen aan de FTC-richtlijnen voor goedkeuring bieden wij een duidelijke kennisgeving om aan te geven geven wij duidelijk aan welke reviews zijn ingediend in ruil voor een aangeboden beloning. Reviews die zijn ingekocht door onze site of via ons Reviews as a Service-programma (RaaS) bevatten deze kennisgeving, die aangeeft dat de reviewer een beloning aangeboden heeft gekregen in ruil voor het indienen van zijn eerlijke review. Leveranciers die beloningen aanbieden, moeten bij het organiseren van een reviews-programma op basis van beloningen, dat onafhankelijk is van onze acquisitiedienst voor reviews, de link voor beloningen gebruiken die in hun leveranciersportaal wordt vermeld. Als de link voor beloningen niet beschikbaar is, moeten leveranciers alsnog via [email protected] aan ons Compliance-team bekendmaken welke reviews ze hebben ontvangen als reactie op het aanbieden van een beloning. Als het aanbod van een beloning niet op de juiste manier bekend is gemaakt, kunnen wij naar eigen goeddunken ofwel (i) de juiste kennisgeving van het aanbod van een beloning op onze site plaatsen; of (ii) een review waarbij de vereiste kennisgeving van het aanbod van een beloning ontbreekt, uitschakelen. Leveranciers worden geadviseerd om contact op te nemen met hun accountvertegenwoordiger voor richtlijnen met betrekking tot het melden van reviews die zijn ingediend in ruil voor een beloning of voor andere gerelateerde vragen. Raadpleeg voor meer informatie onze veelgestelde vragen voor leveranciers.
Wij passen deze richtlijnen voor het beoordelen van leveranciers op gelijke wijze toe op alle leveranciers, ongeacht de accountstatus (klanten of niet-klanten).
Verwachtingen van leveranciers
Alle leveranciers die onze site bezoeken en zich houden aan de community- en leveranciersrichtlijnen, moeten het volgende kunnen verwachten:
-
Een strenge evaluatie van de ingediende reviews. Alle reviews, ongeacht hun score of de status van de leverancier (klant of niet-klant), worden aan hetzelfde strenge kwaliteitsborgingsproces onderworpen.
-
Een eerlijk onderzoek van gemarkeerde reviews onafhankelijk van de status van de klant. Aangezien ons reviewteam onafhankelijk van onze verkoop- en marketingteams opereert, zullen alle gemarkeerde reviews worden onderzocht op hun eigen merites en onafhankelijk van eventuele klantenrelaties tussen onze site en een leverancier.
-
Een gelegenheid om respectvol te reageren op elke review van hun product. Wij moedigen alle leveranciers aan om te reageren op reviews over hun producten als een manier om een constructieve dialoog aan te gaan met de reviewer. Deze uitwisseling kan resulteren in een positieve ervaring voor zowel de leverancier als de reviewer en kan andere softwareklanten laten zien dat de klantenservice van een leverancier snel reageert.
Beste leverancierspraktijken voor reviews
Uit ons onderzoek blijkt dat een betrouwbaar online reviewprogramma een aanvulling vormt op de marketinginspanningen van leveranciers en een actieve gebruikerscommunity aanmoedigt. De beste plaats voor leveranciers om hun reviews actief te beheren, is in de Leveranciersportal. Leveranciers vinden in het tabblad Reviews een link naar het reviewformulier voor elk van hun vermelde producten. Als een leverancier meerdere geplaatste producten heeft, moet deze ook over een link naar een productpagina beschikken, die hen in staat stelt om een reviewverzoek naar meerdere klanten tegelijk te sturen.
Hieronder vindt u een aantal zaken waarmee een leverancier rekening moet houden bij het opstellen van zijn reviewprogramma:
-
Wanneer u om reviews vraagt, moeten leveranciers zich ervan bewust zijn dat alleen reviews die ons Kwaliteitsborgings- en Verificatieproces met succes doorlopen en aan onze richtlijnen voor reviews voldoen, in aanmerking komen om te worden gepubliceerd.
-
Leveranciers moeten te allen tijde voldoen aan onze richtlijnen voor leveranciers.
-
Leveranciers worden aangemoedigd om reviews aan te vragen tijdens de voortdurende communicatie met nieuwe en bestaande klanten, in hun e-mailnieuwsbrieven of -campagnes, op industriële evenementen en op hun website. Voor meer tips, lees ons Reviews eBook.
-
Leveranciers worden aangemoedigd om deel te nemen aan onze programma’s voor het verkrijgen van reviews, zoals Reviews as a Service (RaaS), om reviews van gebruikers te helpen verzamelen en een sterk profiel te vervolledigen. Voor meer informatie over de opties voor het verzamelen van reviews kunnen leveranciers inloggen op de Leveranciersportal of contact opnemen met hun accountmanager voor meer informatie.
-
Leveranciers worden aangemoedigd om te reageren op alle reviews, ongeacht de algemene score, als een manier om hun klanten en alle softwareklanten te laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in en ontvankelijk zijn voor feedback van klanten. Een effectieve reactie van de leverancier kan ook helpen om een review in de juiste context te plaatsen en een andere kant van de mening van een reviewer te belichten. Ongeacht de aard van de review moeten alle reacties professioneel, constructief en behulpzaam van toon zijn.
Zie onze FAQ’s voor Reviewers, Leveranciers, en over ons Verificatieproces. Voor de meest gestelde vragen, of voor verdere richtlijnen, kunt u contact opnemen met [email protected].
Waarschuwingen voor kopers
Een waarschuwing voor kopers is een schriftelijke kennisgeving die op onze productprofielpagina in de buurt van de leveranciersfiche is geplaatst en gebruikers van de site waarschuwt dat de leverancier onze wettelijke voorwaarden en richtlijnen heeft overtreden, zoals hieronder verder beschreven. De bedoeling van de waarschuwing voor kopers is om ervoor te zorgen dat onze gebruikers de beste en meest actuele informatie krijgen die nodig is om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen.
Wij geloven dat een betrouwbare en nuttige reviewcatalogus cruciaal is om kopers te helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen over software. Daarom kunnen we in overeenstemming met de hieronder beschreven voorwaarden een waarschuwing geven aan kopers als ontdekt wordt dat een leverancier zijn eigen reviews of die van een concurrent heeft gemanipuleerd of andere voorwaarden op onze site heeft overtreden, of actie heeft ondernomen die de integriteit van onze programma’s in twijfel zou kunnen trekken.
Gedurende 90 (negentig) dagen nadat is vastgesteld dat de actie in strijd met onze voorwaarden en richtlijnen is, wordt er op de productprofielpagina’s van een leverancier een waarschuwing voor kopers weergegeven. Hieronder volgt een niet-uitputtende lijst van acties die tot een dergelijke waarschuwing voor kopers kunnen leiden:
-
Het schrijven van frauduleuze reviews of het indienen van reviews namens anderen. Het is leveranciers verboden reviews in te dienen voor hun eigen profiel of dat van een concurrent of om valse reviews te kopen. We controleren actief alle inkomende reviews om er zeker van te zijn dat ze authentiek zijn, dat ze zijn ingediend door een reviewer zonder belangenconflict en niet namens een ander worden ingediend.
-
Bedreigingen van welke aard dan ook. Het is leveranciers verboden om reviewers onder druk te zetten om hun review te bewerken of te verwijderen, te dreigen met juridische stappen tegen reviewers die een eerlijke review achterlaten, of onjuiste informatie over onze programma’s te publiceren. Bovendien staan wij leveranciers niet toe om onze medewerkers, onze reputatie of een derde partij te bedreigen.
-
Pogingen om reviewscores te manipuleren. Het is leveranciers niet toegestaan om alleen positieve reviews van hun klanten te vragen. Op grond van recente federale wetgeving van de VS verbieden wij leveranciers bovendien clausules uit hun klantovereenkomsten te handhaven die een verbod op kritiek bevatten en die een reviewer belemmeren om een eerlijke review in te dienen.
-
Het niet bekendmaken van reviews verkregen in ruil voor beloningen of andere overtredingen van de FTC-voorschriften. Leveranciers zijn door de FTC (i) verplicht om aan te geven dat zij hun klanten beloningen aanbieden in ruil voor het indienen van eerlijke reviews, en (ii) om de aangeboden beloningen tot een nominale waarde te beperken (bijv. 25 dollar of minder). Bovendien moeten leveranciers bekendmaken of een ontvangen review afkomstig is van een reviewer met een wezenlijke band met de leverancier (zie hier de definitie van de FTC).
-
Misbruik van onze onderzoeksdienst voor reviews. Het is leveranciers verboden ons systeem te misbruiken door onder valse voorwendselen een overdreven aantal reviews te markeren als manier om hun eigen reviewscores op kunstmatige wijze te verhogen.
Hoewel “waarschuwingen voor kopers” voornamelijk worden gegeven met betrekking tot reviews, proberen we kopers ook te waarschuwen voor andere overtredingen die bedoeld zijn om onze leveranciersfiches of andere zaken te manipuleren, zoals:
- Overtreding van een van onze voorwaarden of protocollen. Leveranciers krijgen een waarschuwing voor kopers opgelegd als ze een van de wettelijke voorwaarden op onze sites overtreden, inclusief, zonder beperking, de voorwaarden bepaald in de richtlijnen voor reviews voor leveranciers, de richtlijnen voor productfiches en de algemene voorwaarden voor leveranciers.
Data scraping en andere overtredingen van ons sitebeleid. Het is leveranciers verboden om activiteiten te ondernemen die in strijd zijn met onze beleidslijnen, waaronder zonder beperking: klikfraude, data scraping of activiteiten die ons beleid inzake de bescherming van persoonsgegevens schenden. Wij behouden ons het recht voor om naar eigen goeddunken een waarschuwing voor kopers te activeren wanneer de activiteiten van een leverancier in strijd zijn met onze Communityrichtlijnen, de geest van ons reviewprogramma of de voorwaarden van onze sites.
De aard van de overtreding wordt aangegeven op de afbeelding “Waarschuwing voor kopers”. Verdere vragen over de waarschuwingen voor kopers kunnen worden gericht aan ons Compliance-team voor reviews op [email protected].
Uitleg over reviewfragmenten
Reviewfragmenten zijn door het systeem geselecteerde, directe citaten die zijn samengesteld uit door gebruikers ingediende reviews die zijn gepubliceerd op een productprofiel (zie: “Hoe worden reviewfragmenten geselecteerd?”). Fragmenten bieden softwareklanten een eenvoudig te begrijpen samenvatting van de “pluspunten” en “minpunten” uit door gebruikers ingediende reviews voor een snel overzicht, en kunnen worden weergegeven op plaatsen waar een overzichtsweergave van de kernhoogtepunten van reviews vereist is, zoals de profielpagina voor productreviews of productvergelijkingspagina’s.
Als neutraal reviewplatform bewerkt of creëert onze site geen inhoud die voor fragmentweergave is geselecteerd. De meningen die worden geuit in geselecteerde reviewfragmenten zijn die van de reviewers en niet van GetApp, en we onderschrijven geen van de meningen die in een fragmentcitaat worden geuit.
Videoreviews begrijpen
Videoreviews zijn door gebruikers ingediende videogetuigenissen over software die door onze site zijn aangevraagd vanuit onze bestaande database van reviewers die zijn geselecteerd via een onbevooroordeeld proces en die voldoen aan een objectieve reeks criteria. Reviewers die een videoreview indienen: i) zijn eerder gevalideerd via ons Kwaliteitsborgingsproces, met een geschiedenis van het indienen van hoogwaardige reviewinhoud die voldoet aan de Communityrichtlijnen van onze site; en ii) hebben eerder een gepubliceerde tekstreview voor hetzelfde product ingediend.
Richtlijnen voor videoreviews
Videoreviews kunnen niet worden verwijderd of geschrapt op basis van subjectieve betwistingen met betrekking tot hun inhoud. Net als bij tekstgebaseerde reviews moeten videoreviews voldoen aan onze Communityrichtlijnen, en ze worden gepubliceerd en gedeeld in overeenstemming met deze richtlijnen en de gebruiksvoorwaarden van onze site. Alleen videoreviews die niet voldoen aan deze Communityrichtlijnen kunnen naar ons eigen goeddunken worden verwijderd.
Videoreviews vs. tekstreviews
Zoals eerder opgemerkt wordt een videoreview ingediend door een reviewer die al een gepubliceerde tekstreview voor hetzelfde product heeft gepubliceerd. Videoreviewers zijn niet verplicht om hun vorige review letterlijk voor te lezen en zijn niet verplicht om dezelfde mening te handhaven. Met dit in gedachten geldt het volgende voor videoreviews:
-
Ze worden niet opgenomen in de berekening van scores. Videoreviews worden niet beschouwd als “tweede reviews”, niet gebruikt om gemiddelde reviewsscores te berekenen en hebben geen invloed op de rangschikking van een leverancier in zoekresultaten of categorieranglijsten.
-
Ze kunnen niet worden aangevraagd door of voor een leverancier. Onze site vraagt videoreviews aan vanuit onze bestaande database van reviewers die ons Kwaliteitsborgingsproces al eerder hebben doorstaan en een product hebben beoordeeld.
Een videoreview markeren
Als u denkt dat een videoreview in strijd is met onze Communityrichtlijnen, verzoeken we u dit te melden door ons te e-mailen op [email protected]. Naast de vermelding dat u een videoreview wilt markeren voor vervanging, vragen we u om het volgende te verstrekken: identificerende details over de review in kwestie, uw reden voor het verwijderen ervan en alle feiten die ons team zouden kunnen helpen bij het onderzoek. Net als bij alle tekstreviews zal ons reviewteam de videoreview beoordelen om te bepalen of deze voldoet aan onze criteria voor weergave. Videoreviews die in strijd blijken te zijn met onze Communityrichtlijnen worden door ons systeem gemarkeerd voor vervanging.
Over videomontages
Een “videomontage” is een gemodereerde compilatie van belangrijke opmerkingen die zijn geknipt uit eerder ingediende videoreviews die voldoen aan onze Communityrichtlijnen, en die een assortiment van meningen creëren dat is verkregen van meerdere reviewers. Een productprofiel kan meer dan één videomontage per keer bevatten, waarbij montages meningen weergeven over waarom gebruikers bepaalde software hebben geselecteerd, afgewogen tegen montages van meningen over wat gebruikers graag zouden willen zien veranderen.
Omdat de clips in de videomontages afkomstig zijn van ingediende en goedgekeurde inhoud voor videoreviews, zijn ze onderworpen aan dezelfde Communityrichtlijnen als onze videoreviews. Een individuele clip binnen een videomontage die in strijd blijkt te zijn met onze Communityrichtlijnen, komt in aanmerking voor vervanging binnen de videomontage of het uitschakelen van de volledige videomontage, naar ons eigen goeddunken als moderators. Zie de rubriek ‘Een videoreview markeren’ voor meer informatie.
Richtlijnen voor fragmenten
Net als bij de regels voor de reviews waaruit ze worden verkregen, kunnen fragmenten niet worden verwijderd op basis van subjectieve bezwaren met betrekking tot hun inhoud. Alleen fragmenten die niet aan onderstaande richtlijnen voldoen, kunnen door ons naar eigen goeddunken worden vervangen door een nieuw, door het systeem geselecteerd fragment:
Fragmenten moeten de productkenmerken nauwkeurig vermelden. Fragmenten die een niet-ondersteunde productfunctie vermelden, of waarin een productfunctie ontbreekt die momenteel wel aanwezig is, komen in aanmerking voor vervanging
Fragmenten moeten correct worden gecategoriseerd. Fragmenten met inhoud die duidelijk verkeerd gecategoriseerd is als “pluspunt” of “minpunt” komen in aanmerking voor vervanging
Fragmenten mogen niet in strijd zijn met onze richtlijnen voor reviews. Omdat fragmenten afkomstig zijn uit reviews, zijn ze onderworpen aan dezelfde Communityrichtlijnen. Elk fragment dat in strijd met onze Communityrichtlijnen blijkt te zijn, komt in aanmerking voor vervanging.
Een fragment markeren
Als u denkt dat een reviewfragment in strijd is met onze richtlijnen voor fragmenten, kunt u dit melden door ons te e-mailen op [email protected]. Naast de vermelding dat u een fragment voor vervanging wenst te markeren, vragen wij u om identificerende details over het fragment in kwestie te geven, evenals uw reden voor het verwijderen ervan en alle feiten die ons team zouden kunnen helpen bij het onderzoek. Ons reviewteam zal het fragment evalueren om te bepalen of het voldoet aan onze criteria voor weergave. Fragmenten die in strijd zijn met onze richtlijnen voor fragmenten en/of de Communityrichtlijnen worden door ons systeem voor vervanging gemarkeerd.
Laatste update: april 2021