Wat is de metaverse en wat zijn de voordelen?

Gepubliceerd op 4-11-2022 door Rosalia Pavlakoudis en Niels Juist

Hoewel het idee van de metaverse al heel lang bestaat, heeft het onderwerp de laatste tijd een boost gekregen door de activiteiten van grote techbedrijven. Maar wat is de metaverse precies, hoe werkt het in de praktijk en wat zijn de voordelen en mogelijkheden voor e-commerce?

wat is de metaverse

Facebook-CEO Mark Zuckerberg trok veel media-aandacht met zijn ambitieuze plannen om een  zogenaamd “Metaverse” te creëren. Ook andere wereldspelers in de techindustrie werken aan hun eigen Metaverse-aanpak. Met “Hoportation” heeft Microsoft bijvoorbeeld een manier gecreëerd die straks mensen in een videochat als hologram naar de huiskamer of kantoor kan teleporteren.

Niet alleen de techreuzen uit Silicon Valley zien het potentieel van de metaverse. De mogelijkheden voor e-commerce en marketing worden overal onderzocht. Zo bestaat er inmiddels al een “Metaverse fashonweek”, waarin deelnemers virtueel door winkelstraten kunnen slenteren, de nieuwste producten en collecties van bekende merken in de winkels bekijken of aanschuiven bij een van de shows van Dolce & Gabbana, Etro of Philip Plein.

Gartner schat dat in 2026 een kwart van de mensen minstens een uur per dag in de metaverse zal doorbrengen om te werken, winkelen, leren, of zichzelf te vermaken. Maar wat houdt het Metaverse-concept precies in? Welke invloed kan het hebben op de toekomstige ontwikkeling van e-commerce en hoe kunnen bedrijven zich daarop voorbereiden?

Wat is de metaverse? Betekenis en uitleg

De metaverse is een collectieve virtuele 3-dimensionale ruimte waarin gebruikers elkaar puur virtueel kunnen ontmoeten. Hoewel de metaverse-technologie nog in de kinderschoenen staat, is de voorspelling dat in de nabije toekomst allerlei activiteiten in de metaverse kunnen worden ondernomen. Denk aan het kopen van digitale producten, het bouwen van virtuele huizen, vakanties of het bijwonen van een virtueel evenement.

De metaverse combineert meerdere bestaande technologieën, zoals head-mounted displays (HMD’s), oftewel VR-brillen, en augmented reality (AR). De VR-brillen worden gebruikt om gebruikers volledig onder te dompelen in de virtuele realiteit. Met behulp van augmented reality kunnen ook fysieke elementen worden gecombineerd met virtuele elementen.

Wat is de toekomst van de metaverse?

Een belangrijk kenmerk van de metaverse is dat het een ecosysteem is met een onafhankelijke economie die mogelijk wordt gemaakt door digitale valuta en non-fungible tokens (NFT). Voor bedrijven rijst de vraag in hoeverre ze de metaverse kunnen gebruiken voor e-commerce.

Er zijn als verschillende bedrijven die de techniek van de metaverse gebruiken om de verkoop te stimuleren. Zo zijn er al verschillende bedrijven die de AR-tool gebruikers waarmee gebruikers via hun mobiele telefoon of tablet gebruiken om te zien hoe meubels er in een kamer uitzien. Om zijn 150-jarige bestaan op te luisteren heeft het New Yorkse warenhuis Bloomingdale’s een virtuele versie van zichzelf geopend. 

De plannen van iemand als Mark Zuckerberg gaan echter veel verder dan dit soort relatief simpele toepassingen. Zijn idee is om een volledig digitaal parallel universum te creëren waar mensen alles kunnen doen dat ze in de werkelijke wereld ook doen. 

“Vermoedelijk wordt het een soort hybride tussen de sociale platforms die we al kennen en een virtuele omgeving waarin je zelf rondloopt”, aldus Zuckerberg.

Van sciencefiction naar realiteit

Het idee voor een wereld waarin de echte en de virtuele wereld samensmelten komt uit de sciencefictionroman “Snow Crash” uit 1992. Het de Amerikaanse schrijver Neal Stephenson voor het eerst de term “Metaverse” bedacht. Zijn roman inspireerde grote techbedrijven als Google om concepten als Google Earth en de VR-bril van Facebook te ontwikkelen. In het enthousiasme over het idee van de Metaverse wordt nog wel eens over het hoofd gezien dat Stephenson zijn boek schreef als een dystopie waarin sociale verdeeldheid alomtegenwoordig is.

Metaverse en e-commerce

Er zijn veel manieren voor bedrijven om geld te verdienen met de Metaverse. Volgens Gartner  zouden bedrijven de volgende acties kunnen ondernemen:

  • Verkoop van outfits en accessoires voor online avatars
  • Digitale grond verkopen en virtuele huizen bouwen
  • Winkels openen in virtuele winkelcentra
  • Digitale kunst, verzamelobjecten en activa (NFT’s) verkopen
  • Interactie met digitale mensen bij onboarding van medewerkers, klantenservice, verkoop en andere zakelijke interacties

6 concrete voordelen van de metaverse

E-commerce doen in de metaverse heeft talloze voordelen voor bedrijven van elke omvang. Dit zijn de zes belangrijkste manieren waarop het mkb er zijn voordeel mee kan doen:

1. De entertainment-factor 

Verschillende bedrijven verkennen nieuwe soorten ervaringen, zoals virtuele games, om jongere groepen kopers aan te spreken. Zo introduceerde Nike, een 3D-ruimte op het gaming-platform Roblox waar spelers punten kunnen winnen die kunnen worden ingewisseld voor digitale kleding.

2. Het voordeel van early adopters

Metaverse biedt nieuwe marketing- en advertentiemogelijkheden. Omdat het concept nog in de kinderschoenen staat, zullen bedrijven die er vroeg bij zijn daar voordeel uit halen. Zo kun je een loyaal klantenbestand opbouwen en het zo het belangrijkste merk in je sector worden.

3. Geld besparen

In de metaverse hebben bedrijven lagere operationele kosten en de kosten voor klantenondersteuning, onder meer omdat ze geen geld hoeven uit te geven aan het huren van fysieke ruimtes of het produceren van fysieke producten.

4. Verbetering van de klantenservice

Klanten betreden in de metaverse een virtuele ruimte waar ze degene die hun ondersteunt daadwerkelijk kunnen zien en hun probleem visueel kunnen uitleggen. Bovendien kunnen sommige veel gestelde vragen afgehandeld worden door digitale personages (NPC´s genoemd) die niet gespeeld worden door werkelijke mensen maar zijn voorgeprogrammeerd om bepaalde informatie te geven. Te vergelijken met de chatbots zoals die nu vaak worden ingezet. Met behulp van zulke personages kunnen klanten dag en nacht worden geholpen bij veelvoorkomende problemen problemen of om simpele transacties af te handelen, zoals het retourneren van een product.  

5. Marktonderzoek uitvoeren

Als een puur gegevensgestuurd platform kan de metaverse gebruikersretentiegegevens leveren die van onschatbare waarde zijn voor bedrijfsgroei.

Personalisering naar een nieuw niveau tillen: zoals vermeld in de vorige sectie, maakt het concept van de Metaverse een rijkere gegevensverzameling mogelijk en helpt het bedrijven hun campagnes aan te passen op basis van consumentengegevens en voorkeuren. Hiermee kunnen bedrijven in de metaverse hun kansen vergroten dat de consument een positieve klantervaring heeft en het product of de dienst koopt met gepersonaliseerde marketingcampagnes.

6. Klantenbinding versterken

Aanbevelingen van andere consumenten zijn een effectieve vorm van marketing. In de metaverse kun je klanten direct met elkaar in contact brengen door activiteiten en evenementen te organiseren. Daarbij is er geen enkele logistieke en geografische beperking waardoor het makkelijker wordt om ongeacht waar klanten wonen een relatie met ze op te bouwen. Zo organiseert het cosmeticamerk Sephora een jaarlijks virtueel 3D- evenement waar bezoekers kunnen netwerken, met elkaar discussiëren, make-up-masterclasses volgen en feest bijwonen met beroemde gasten en influencers. 

Hoe veilig is de metaverse?

Zoals met elke nieuwe technologie is er naast enthousiasme ook bezorgdheid over de mogelijke gevaren, zoals  de verslavende werking en data- en privacybescherming en gevoeligheid voor cybercriminaliteit. Daarom wordt er op dit moment binnen de EU al nagedacht over regelgeving die voor de metaverse. Recente digitale regelgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet digitale markten (DMA), de Wet gegevensbeheer  (DGA) en de wet digitale dienstverlening (DSA) kunnen daarbij als basis dienen. Daarnaast is goede cyberbeveiliging een belangrijke vereiste om het hacken van avatars, datalekken en cyberaanvallen te voorkomen.

Zodra de digitale handel zich uitbreidt en een op zichzelf staande economie vormt, kunnen er fiscale en andere regelgevingskwesties ontstaan, zoals juridische status van bedrijven die in de metaverse zijn opgericht.

De eerste stappen in de metaverse voor bedrijven

Hoewel de daadwerkelijke realisatie van de metaverse nog in de toekomst ligt, wordt er al hard gewerkt aan de technologieën die de basis leggen voor de virtuele parallelle wereld. Het is duidelijk dat het metaverse-concept bedrijven enerzijds een veelvoud aan marketing-voordelen biedt maar anderzijds nog op een aantal hindernissen en open vragen zal stuiten.

Organisaties moeten de voor- en nadelen afwegen en beslissen wat ze willen doen om het potentieel van de metaverse voor zichzelf maximaal te benutten.

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met webshop software.

Opmerking: De in dit artikel genoemde bedrijven zijn voorbeelden om de verschillende bedrijven in een context te tonen en zijn niet bedoeld als aanbeveling en impliceren geen goedkeuring.


In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.


Deel dit artikel

Over de auteurs

Content Analist bij GetApp en Software Advice. Afgestudeerd aan de HHU Düsseldorf, woont in Barcelona. In het weekend vind je me op het strand of bij een brunchcafé.

Content Analist bij GetApp en Software Advice. Afgestudeerd aan de HHU Düsseldorf, woont in Barcelona. In het weekend vind je me op het strand of bij een brunchcafé.


Senior Content Analist voor GetApp Nederland. Schrijft over IT, software en zakelijke trends in het Mkb. Afgestudeerd in Journalistiek en woont en werk in Barcelona.

Senior Content Analist voor GetApp Nederland. Schrijft over IT, software en zakelijke trends in het Mkb. Afgestudeerd in Journalistiek en woont en werk in Barcelona.