Waarom GetApp gratis is

Nieuwe technologie wordt nog te weinig gebruikt op de woningmarkt

Gepubliceerd op 15-6-2022 Geschreven door Niels Juist.

Welke rol spelen nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality en mobiele apps, bij de verkoop en verhuur van woningen in Nederland? En maken makelaars er wel genoeg gebruik van? Lees hier het onderzoek van GetApp over het gebruik van technologie op de woningmarkt.

afbeelding onderzoek gebruik technologie op de woningmarkt

De Nederlandse woningmarkt bevindt zich al jaren op een kookpunt. Uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat huizen vorig jaar gemiddeld minder dan twee maanden op de markt stonden. Ter vergelijking: in 2014 was dat nog anderhalf jaar.

Zelfs de Covid-crisis, die in andere landen voor een enorme verkoopdaling zorgde (artikel in het Engels), heeft in Nederland nauwelijks invloed gehad op de vraag. Een van de mogelijke redenen hiervoor was de implementatie van nieuwe technologieën, waardoor kopers en huurders huizen op afstand konden bekijken en met de makelaar konden onderhandelen.

In dit artikel onderzoeken we de invloed van de nieuwe technologieën, zoals virtual reality of augmented reality tools, en de digitale handtekening, op het gedrag van potentiële kopers en huurders. En spelen makelaars ook voldoende in op de behoeften van de klant als het gaat om het gebruik van nieuwe technologie?

Voor dit onderzoek heeft GetApp 552 woningkopers en 381 -huurders in Nederland ondervraagd die in de afgelopen drie jaar een woning hadden gekocht of gehuurd. De volledige onderzoeksmethodologie vind je onderaan dit artikel.

50% heeft geen woning bekeken via 360-graden-beelden omdat deze niet beschikbaar waren

Woningen bekijken via beelden van een 360-graden-camera is zeer populair. Met één muisklik ga je omhoog, omlaag, naar links of naar rechts. Je kunt de hele kamer zien, vanachter je computer. Dit geeft je het gevoel dat je in het huis zelf bent.

Van alle respondenten die daadwerkelijk een woning op die manier hebben bekeken, gaf 98% aan dat het nuttig was. Toch is het gebruik van dit type rondleidingen nog niet zo wijdverspreid als je zou verwachten. De helft van de respondenten zegt geen woning te hebben bekeken via 360-graden-beelden omdat deze niet beschikbaar waren.

Bevorderen 360-graden-beelden de verkoop of verhuur?

Uit het onderzoek blijkt dat een goede 360-graden-beelden de besluitvorming van potentiële kopers of huurders versnellen. Zo zegt 63% van de respondenten die een woning op die manier hebben bekeken, dat het hen heeft geholpen bij het selecteren van woningen die ze persoonlijk willen bezichtigen. Met andere woorden, makelaars kunnen ze gebruiken om een onderscheid te maken tussen mensen die alleen maar komen kijken en mensen die serieus geïnteresseerd zijn in het kopen of huren van een woning. Van de mensen die een woning via  360-graden-beelden hebben bekeken, zei 39% dat het hen hielp te beslissen of ze een bod wilden uitbrengen.

87% zou virtual reality gebruiken om huizen te bekijken als het werd aangeboden

Het gebruik van virtual reality gaat nog een stap verder dan het bekijken van 360-graden-beelden van achter je computer. Op deze manier krijgen potentiële kopers of huurders niet alleen een eerste indruk, maar ervaren ze ook hoe het is om in het huis rond te lopen. 

Uit het onderzoek blijkt dat virtual reality een enorm potentieel heeft. Bijna alle respondenten (87%) gaven aan dat ze geïnteresseerd zouden zijn in het gebruik van virtual reality, als het aangeboden zou worden. Uiteindelijk heeft slechts 15% VR gebruikt tijdens de aankoop- of huurprocedure. Dat betekent dat er nog een flink groeipotentie zit in het gebruik van de technologie tijdens het verkopen of verhuren van een woning.

Virtual reality zou op verschillende manieren kunnen worden gebruikt door makelaars:

1. Het aanbieden van een interactieve bezichtiging 

Het grote toegevoegde waarde van virtual reality, bijvoorbeeld ten opzichte van een reguliere video-opname, is dat het bijna net zo interactief is als een fysieke bezichtiging. Je kunt deuren open en dicht doen, de trap op lopen en midden in een kamer gaan staan om een gevoel te krijgen van de grootte. Bovendien kost het zowel de potentiële koper of huurder en de makelaar veel minder tijd.

2. Woningen bekijken die nog in aanbouw zijn

De ambitie van het zittende kabinet is om vanaf 2024 de woningbouw te versnellen tot 100.000 nieuwe woningen per jaar. Of dat aantal gehaald wordt is niet gegarandeerd, maar zeker is dat er de komende flink wat nieuwe woningen zullen worden opgeleverd. Virtual reality maakt het voor de makelaar een stuk makkelijker om een potentiele koper of huurders te vinden voor nog niet gebouwde woningen. 

3. Vragen van huurders beantwoorden

Voordat huurders een woning betrekken hebben ze vaak nog allerlei praktische vragen. Waar is de stoppenkast? Is er extra bergruimte aanwezig? Dit soort vragen kunnen met  VR makkelijk worden beantwoord zonder de fysieke aanwezigheid van de makelaar. 

4. Extra elementen toevoegen aan de woning

Kopers hebben vaak al ideeën over welke keuken ze in een nieuwe woning zouden willen installeren of hoe de nieuwe badkamer eruit moeten komen te zien. Met VR kunnen elementen worden toegevoegd om de smaak van de potentiële koper beter te benaderen.

Wat is het verschil tussen virtual reality en augmented reality?

Met virtual reality (VR) kunnen potentiële kopers of huurders een virtuele rondleiding door het pand krijgen, alsof ze er zelf bij zijn. Kijkers gebruiken meestal een hoofd-gemonteerd apparaat dat realistische driedimensionale beelden en geluiden van een echte locatie genereert.

Augmented reality (AR)tours gebruiken een app en camera op een smartphone om digitale beelden over een live beeld van de woning te leggen. Zo kunnen kijkers visualiseren hoe een leegstaand pand er na voltooiing uit zal zien of zien of meubels in een kamer zouden passen.

Slechts 11% heeft augmented reality gebruikt tijdens de bezichtiging

Er is ook een groot verschil tussen het aantal consumenten dat geïnteresseerd is en het aanbod bij het gebruik van augmented reality (AR).  Van de ondervraagde potentiële kopers of huurders heeft slechts 11% een AR-app gebruikt bij het zoeken naar een woning.. 

Augmented reality heeft daarmee nog een enorm potentieel aan nieuwe gebruikers dat nog niet is aangeboord. Voor makelaars heeft het aanbieden van AR aan hun klanten een aantal grote voordelen:

1. Het is laagdrempelig in gebruik

Zeker in vergelijking tot virtual reality is augmented reality laagdrempelig in het gebruik. Waar je voor VR-toepassingen eerst nieuwe apparatuur (zoals de VR-bril) moet aanschaffen, kunnen potentiële kopers of huurders augmented reality gewoon op hun eigen telefoon gebruiken. 

2. Objecten kunnen in virtueel in de ruimte worden geplaatst 

De grootste toegevoegde waarde van AR is dat potentiële kopers of huurders kunnen zien hoe een nieuwe bank, kast of welk object dan ook zou passen in de woning. Daarmee maakt AR het voor kopers of huurder makkelijker om te zien of een woning bij hen past. Net als met VR kan AR ook gebruikt worden om een woning die nog in aanbouw is in zijn geheel te laten zien.

3. Gedrag van huizenzoekers kan geanalyseerd worden 

Met behulp van AR kunnen makelaars waardevolle data over hun klanten verzamelen. Zo kunnen ze met behulp van data-analyse zien welke onderdelen in de woning de meeste aandacht trekken. Op basis van die gegevens kan de presentatie van de woning worden aangepast

Bevorderen VR en AR de verkoop en verhuur van woningen?

Het zal niet verbazen dat de overgrote meerderheid van de huizenzoekers hun nieuwe woning via een online platform zoekt. Zo´n 77% van de woningzoekers gebruikt ofwel een huizensite (zoals Funda of Huizenzoeker), een e-commerce platform (zoals Marktplaats of Tweedehands) of een online makelaar (zoals Makelaarsland of Huisportaal).  Aan deze groep vroegen Getapp hoe belangrijk VR en AR zijn bij het zoeken naar een nieuwe woning. De overgrote meerderheid gaf aan dat het deze technologieën belangrijk zijn.

infographic over de importantie van AR en VR bij het zoeken naar een nieuwe woning

Persoonlijk en telefonisch contact blijven de belangrijkste communicatiemiddelen

In de makelaardij zijn veel veranderingen gaande; er worden steeds nieuwe technologieën geïntroduceerd en bestaande technologieën raken mogelijk verouderd. Hetzelfde geldt voor de manier waarop makelaars met hun klanten kunnen communiceren en de kanalen die ze kunnen gebruiken om hen te bereiken. Of dat nu is via een chat op een social-media-platform, videocalls of via e-mail. Elk van hen heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Volgens het onderzoek zijn de klassieke manieren van communiceren echter nog steeds veruit het populairst onder woningzoekers. De meeste ondervraagde kopers en huurders geven nog steeds de voorkeur aan persoonlijk (31%) of telefonisch (30%) contact met hun makelaar. Videobellen (11%) en e-mail (14%) blijven ver achter. 

Makelaars kennen hun klanten, want er is nauwelijks verschil tussen de geprefereerde manier van communiceren en de manier waarop de respondenten daadwerkelijk met hun makelaar communiceerden tijdens hun recente zoektocht naar een woning. Als er al een verschil is, zouden klanten hun makelaar vaker persoonlijk willen spreken, terwijl ze in de praktijk meer telefonisch met hen praten.

infographic over de manier waarop klanten communiceren met hun makelaar

Live chat wordt te weinig gebruikt: bijna tweederde van de woningzoekenden heeft er nog nooit gebruik van gemaakt

Live chat wordt nog relatief weinig gebruikt. Bijna tweederde (58%) van de respondenten heeft nog nooit gebruik gemaakt van live chat bij het zoeken naar een woning. Van degenen die de live chat-functie wel hebben gebruikt, vond 97% deze nuttig.

Live chat is een dienst die klanten in staat stelt te communiceren met het bedrijf waarvan zij de website bezoeken. De chat wordt ofwel bestuurd door een menselijke chat operator die interactie heeft met je bezoekers als ze dat willen, of met een chatbot die een aantal van de meest voorkomende vragen automatisch kan beantwoorden (meestal aangedreven door kunstmatige intelligentie). Enkele van de grote voordelen van live chat is dat het gemakkelijk toegankelijk is en dat het meerdere klanten tegelijk kan helpen.

Infographic over het gebruik van live chat

66% van de woningzoekenden is bezorgd over de veiligheid van digitale handtekeningen

Digitale handtekeningen bestaan al een tijdje en ze hebben een aantal grote voordelen. Zo kunnen ze zowel de makelaar als hun klanten veel tijd besparen, ze kunnen het makkelijker maken om de workflow van de documenten te beheren en ze kunnen goedkoper zijn dan het ondertekenen met pen en papier.

Digitale handtekeningen staan ook bekend als zeer veilig. De naam en het e-mailadres van de ondertekenaar, evenals het tijdstip en de datum van ondertekening, worden vastgelegd met behulp van digitale gegevens. Bovendien wordt een document verzegeld zodra alle nodige handtekeningen zijn geplaatst. Daardoor blijft ook de elektronische versie ongewijzigd en rechtsgeldig.

Gezien al deze voordelen is het verrassend dat slechts 30% van de respondenten een digitale handtekening heeft gebruikt om documenten te ondertekenen. Naast de voordelen is het echter ook de moeite waard om aandacht te besteden aan de bezorgdheid van huizenzoekers met betrekking tot digitale handtekeningen. 66% van de ondervraagden gaf aan zich zorgen te maken over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens bij het digitaal ondertekenen van een document. Het is dan ook geen toeval dat 56% van de respondenten de voorkeur geeft aan pen en papier boven het zetten van een digitale handtekening.

infographic over de zorgen rond digitale handtekeningen

Dat wil niet zeggen dat mensen twijfelen aan de waarde van de digitale handtekening. Volgens 62% heeft een digitale handtekening evenveel waarde als een geschreven handtekening. Aan de andere kant is bijna een kwart (24%) van de respondenten er nog steeds van overtuigd dat een digitale handtekening minder waard is.

Wat kunnen makelaars doen om mensen ervan te overtuigen dat digitale handtekeningen veilig zijn?

Het is belangrijk dat makelaars tijd investeren om hun klanten voor te lichten over hoe digitale handtekeningen werken en waarom ze eigenlijk veiliger kunnen zijn dan handtekeningen op papier. Een papieren document kan verloren gaan in de post en kan gelezen worden door mensen voor wie het document niet bedoeld is.

Met digitale handtekeningen worden niet alleen alle gegevens veilig opgeslagen, maar kun je klanten ook de mogelijkheid geven om een extra verificatiemethode toe te voegen bij het invoeren van de documenten. Denk bijvoorbeeld aan een TAN-code, die je per sms ontvangt.

Tegelijkertijd moeten makelaars benadrukken dat alle gegevens van klanten die digitaal worden opgeslagen, zullen worden behandeld en beschermd volgens de Europese privacyregelgeving.

Hoe haal je het meeste uit nieuwe technologie?

Uit het onderzoek blijkt dat het potentieel van nieuwe technologieën niet altijd volledig wordt benut door makelaars. Deze tips kunnen je helpen meer te halen uit de technologische mogelijkheden:

Onderzoek de behoeften van woningzoekenden voordat je investeert in nieuwe technologie. De resultaten van dit onderzoek kunnen daarbij helpen. Daarnaast is het raadzaam om ook te informeren onder je eigen klanten en medewerkers. Zo voorkom je dat je investeert in technologie die niet wordt gebruikt. Er zijn veel enquête software tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het verzamelen van deze informatie.

Voordat je nieuwe technologie zoals live chat of VR gaat gebruiken, zorg er dan voor dat je het personeel klaar hebt staan om vragen te beantwoorden of de benodigde VR-headsets en -camera’s. Zo niet, dan kun je nagaan of je het budget hebt om mensen in te huren of de apparatuur te kopen.

Bij gevoelige technologie, zoals digitale handtekeningen, is het belangrijk dat je kunt inspelen op de bezorgdheid van klanten over gegevensbeveiliging en kunt aantonen dat je voldoet aan de relevante regelgeving.

Samenvatting

Consumenten zijn geïnteresseerd in nieuwe technologieën, maar er wordt nog te weinig gebruik van gemaakt. Een van de redenen is dat vastgoedjagers nog steeds de voorkeur geven aan de klassieke manieren van communicatie, zoals persoonlijk contact en telefoongesprekken. Een andere reden is de angst voor het onbekende, zoals in het geval van de digitale handtekening. Vastgoedmakelaars zullen meer moeten investeren in het informeren van hun klanten over de veiligheid en de voordelen van deze nieuwe technologie om het potentieel ervan ten volle te gaan benutten.

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met makelaarssoftware.

Methodologie

Dit onderzoek naar de woningmarkt in Nederland is een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door GetApp in de vorm van een online enquête bij een onafhankelijk onderzoeksbureau. Voor dit onderzoek zijn 552 Nederlandse huizenkopers en 381 Nederlandse huurders ondervraagd die in de afgelopen drie jaar een huis of appartement hebben gekocht of zijn gaan huren. In totaal hebben 933 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld.

De gegevensverzameling vond plaats in februari 2022.


In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteur

Niels is Senior Content Analyst voor GetApp Nederland. Hij schrijft over IT, software en zakelijke trends in het mkb. Hij is afgestudeerd in Journalistiek en woont in Barcelona.

Niels is Senior Content Analyst voor GetApp Nederland. Hij schrijft over IT, software en zakelijke trends in het mkb. Hij is afgestudeerd in Journalistiek en woont in Barcelona.