Marketing automatiseren, maar welke onderdelen precies?

Gepubliceerd op 11-1-2022 door Amanda Kennedy en Quirine Storm van Leeuwen

Bij marketing automatiseren denk je al gauw aan het automatiseren van terugkerende marketingtaken. Je kunt echter ook tools gebruiken om de werving en retentie van klanten een boost te geven.

marketing automatiseren

Bij de woorden marketing automation, zie je al gauw een PR-robot voor je die strak in het pak fraaie marketing buzzwords roept. Krijg jij daar ook kromme tenen van?

Maar marketingautomatisering is een ruim begrip en het kan worden ingezet voor veel verschillende onderdelen van je marketingfunnel. Dan kan het ook een krachtige tool zijn om jou als mkb’er te helpen bij het genereren van leads.

Neem er dus even een kop koffie bij en dan gaan we wat dieper in op marketingautomatisering.

In dit artikel kijken we wat marketing automatiseren inhoudt, wat je zou moeten automatiseren en hoe dit jou kan helpen om je bedrijf te laten groeien.

Wat is marketing automation? 

Marketing automation is een proces waarmee in verschillende platforms triggers worden ingesteld om automatisch marketingacties te starten op basis van specifieke criteria. Het kan daarbij gaan om verschillende onderdelen van het marketingproces, maar meestal heeft het betrekking op het werven en vasthouden van klanten. Veelgebruikte toepassingen zijn bijvoorbeeld e-mailmarketing en social media marketing. En voor marketing automation heb je software nodig.

Wat zijn marketing automation platforms?

Een platform voor marketingautomatisering is software om sales leads vast te leggen, te kwalificeren en te koesteren. Die leads kunnen vervolgens worden doorgestuurd naar de juiste persoon of naar een digitaal pad in je klantreis zodat je uiteindelijk een verkoop kunt sluiten. 

Die platforms zijn vaak geïntegreerd met je social media accounts, zodat je social media campagnes kunt uitvoeren en bijhouden. Ze kunnen echter ook gericht zijn op drip marketing via e-mail.

Volgens Gartner worden deze typen platforms vooral gekocht door bedrijven met een focus op B2B-verkoop (Business-to-Business). Er zijn echter ook bepaalde B2C-bedrijven (Business-to-Consumer) die baat kunnen hebben bij platforms voor marketing automation. Dat zijn met name bedrijven die dure producten verkopen waarvoor veel klantonderzoek nodig is en waarbij de overwegingsfase belangrijk is, zoals bij auto’s, hoger onderwijs of software. (Het volledige onderzoek is beschikbaar voor klanten van Gartner).

Is dit jouw geval, bekijk dan de lijst met marketing automation tools van GetApp om een software shortlist samen te stellen als dit voor jou geldt.

Maar ook als jij een heel ander soort bedrijf hebt, is het belangrijk om te weten dat deze tools bestaan. Houd ze in je achterhoofd terwijl je bedrijf groeit, ook als je ze nu nog niet wilt aanschaffen. Lees verder om meer te weten te komen.

Marketing automatiserings workflow
Voorbeeld van een workflow van een marketing automation campagne (bron: Gartner – volledige inhoud beschikbaar voor klanten)

Heb jij een tool voor marketingautomatisering nodig?

Om daar achter te komen moeten we het eerst hebben over de typen bedrijven die deze software normaal gesproken gebruiken, volgens Gartner. In het volgende gedeelte bekijken we een paar voorbeelden. Aan de hand daarvan kun jij bepalen of een tool voor marketing automation jou kan helpen je zakelijke doelen te realiseren.

Een belangrijke factor waarmee je rekening moet houden is of jouw team bereid is de software te gebruiken en ermee te leren werken. Beschikt jouw team over de vaardigheden om de benodigde data te verzamelen en te analyseren, en op basis daarvan je marketingstrategie aan te passen? Willen ze dat leren? Dat moet je weten voordat je besluit of nu het juiste moment is om marketing automation software aan te schaffen.

Als jouw bedrijf dure producten met een lange doorlooptijd verkoopt, is het antwoord duidelijk ja: jij hebt een marketing automation tool nodig

Als je kostbare producten verkoopt die niet vaak gekocht worden (zoals verzekeringen of investeringsproducten), kun je met een marketing automation tool de acquisitie van klanten beter integreren met je verkoopproces door middel van content- en e-mailmarketing

En als ik geen marketing automation tool nodig heb?

Als je van mening bent dat je op dit moment geen automatiseringstool nodig hebt, kun je toch profiteren van onderdelen van het automatiseringsproces, zoals A/B-tests. A/B-tests kunnen een goede manier zijn om te experimenteren op je site of in je app. Je kunt dan bijvoorbeeld wat dingen aanpassen om de interactie of het aantal clicks te vergroten, wat je in de toekomst weer als uitgangspunt kunt gebruiken voor marketingautomatisering.

Welke marketingtaken moet ik automatiseren?

We gaan eerst even wat verder in op de zaken waarbij een systeem voor marketing automation kan helpen. Dan kijken we wat je zou moeten automatiseren. Hieronder bekijken we een paar voorbeelden van marketingautomatisering in de praktijk.

  • Lead aggregatie: Met technologie voor marketingautomatisering kun je ongekwalificeerde leads verzamelen uit meerdere bronnen, zoals andere marketing-, klantdata- en e-commerce-systemen.
  • Lead augmentation en deduplicatie: Lead augmentation kan helpen ontbrekende klantgegevens (zoals e-mailadressen) aan te vullen en deduplicatie is precies wat het woord zegt: je kunt er je klantdata mee opschonen door dubbele of onvolledige klantgegevens te verwijderen.
  • Lead scoring en leadkwalificatie: Beoordeel leads op basis van bepaalde criteria, zoals de interactie met marketingactiviteiten of de geschatte klantwaarde.
  • Lead nurturing: Beheer de volledige leadlevenscyclus, van het verzamelen van leads tot de conversie, en verwijder inactieve leads.
  • Multichannel lead management: Implementeer één strategie voor meerdere kanalen (veel softwareproducten ondersteunen e-mailmarketing, social media marketing, websitemarketing en zelfs webinars en event marketing).
  • Analytics en metingen: Oplossingen voor marketing automation bieden meestal vooraf geconfigureerde KPI’s om het genereren van leads te monitoren. Ook dashboards, metrics en rapporten zijn zo’n beetje standaard. Een nieuwere technologie die we ook wel zien, is predictive AI. Dit kun je gebruiken als ondersteuning van andere marketing automation processen, zoals aanbevelingen voor content marketing en het ontwerp van de klantreis.

Je weet nu iets meer over wat je met deze platforms kunt doen. Maar welke marketingtaken zou je nu moeten automatiseren?

E-mailmarketing: Je kunt natuurlijk handmatig e-mails opstellen en naar klanten sturen, maar dit proces kun je ook automatiseren. Stel, een klant meldt zich aan voor een e-mailnieuwsbrief. Je kunt dan afwachten totdat je volgende nieuwsbrief is gepland, maar je kunt ook direct een automatische e-mail sturen om de klant te verwelkomen.

Klantreis bouwen: Veel tools voor marketing automation beschikken over mogelijkheden om een klantreis te bouwen. Dat betekent dat je klantreizen uitstippelt op basis van instappunten die je zelf bepaalt, bijvoorbeeld het downloaden van een app. Vervolgens plan je de reizen op basis van bepaalde triggers van je klanten, zoals het aanvragen van een serviceticket of het doen van een aankoop. Daarna moet je aangepaste berichten sturen, zoals een enquête na het afronden van een serviceticket of een verzoek aan de klant om een review te schrijven na een aankoop.

Klantenservice: Je kunt automatisering gebruiken om e-mailtekst te analyseren en reacties en taken te voorspellen. Daardoor houd je tijd en menskracht over om sneller en efficiënter op klanten te reageren.

marketing workflow automatiseren
Aangepaste workflows in Kartra (bron)

Gebruik marketingautomatisering om je bedrijf te laten groeien 

Wanneer je meer gekwalificeerde leads probeert binnen te halen, kun je met marketing automation data verzamelen, volgen en analyseren. En als je eenmaal weet wat de gedragspatronen van je doelgroep zijn, kun je met software terugkerende marketingtaken automatiseren en de content voor je klanten beter aanpassen.

Mkb-bedrijven die hoogwaardige producten of diensten verkopen die veel onderzoek vereisen, kunnen met marketing automation software gemakkelijker leads werven en koesteren om ze in hun sales funnel te krijgen. 

En als je nog steeds aan het experimenteren bent met nieuwe manieren om je doelgroep uit te breiden en de interactie te vergroten, is het raadzaam om andere marketingmethoden te blijven verkennen. 

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met marketing automation software.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.


Deel dit artikel

Over de auteur

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.