Het controleren van je business performance kan het verschil uitmaken tussen succes en mislukking. Zonder een dergelijke controle weet je niet hoe effectief je personeel, afdelingen en organisatie in het algemeen zijn.

Op meetwaarden gebaseerde performance monitoring is een efficiënte manier om je bedrijfsprocessen te evalueren en om na te gaan of deze al dan niet bijdragen aan het realiseren van je doelen. Met de aldus verkregen prestatiegegevens kun je die processen aanpassen of nog betere processen ontwikkelen.
Daarvoor moet je precies weten wat performance monitoring voor bedrijven inhoudt en welke stappen je moet ondernemen om dat te implementeren.
In dit artikel:
- Wat is performance monitoring voor het bedrijfsleven?
- 4 stappen om te beginnen met het controleren van je business performance
- Software voor business performance management om een slecht geïmplementeerd plan voor performance monitoring te voorkomen
Wat is performance monitoring voor het bedrijfsleven?
Performance monitoring voor het bedrijfsleven is het proces van het definiëren van organisatiedoelen, het controleren van de acties en processen waarmee die doelen worden gerealiseerd en het specificeren van manieren waarmee managers die doelen effectiever kunnen bereiken.
Performance monitoring wordt gebruikt om bedrijfsdoelen te analyseren en te helpen besparen op bedrijfslasten en tegelijkertijd meer omzet te genereren. Dit proces wordt ook gebruikt om de algehele prestaties van personeel en management te verbeteren.
4 stappen om te beginnen met het controleren van je business performance
Performance monitoring is een belangrijk aspect in het volgen van de groei van je bedrijf. Door de prestaties van je bedrijf in de gaten te houden kun je je beschermen tegen onverwachte problemen op financieel of operationeel gebied, kun je de kosten verlagen en de productiviteit verbeteren.
Maar om de prestaties te kunnen meten, moet je eerst een paar andere stappen uitvoeren. Je moet bepalen welke meetwaarden en KPI’s (key performance indicators) een meetbare waarde hebben en vooruitgang laten zien ten opzichte van de doelen. Daarvoor voer je de volgende vier stappen uit.
1. Stel je doelen in
De eerste stap is bepalen wat je wilt bereiken. Misschien wil je de klantentevredenheid verbeteren, nieuwe klanten werven of meer verkeer naar je website halen. Wat je doelen ook zijn, als je niet weet wat je wilt bereiken, valt er ook niets te meten.
Hier zijn nog wat voorbeelden van bedrijfsdoelen om je op weg te helpen:
- Hogere verkoopcijfers
- Betere klantenservice
- Efficiëntere productie
- Hogere winstmarge
- Groter marktaandeel
2. Definieer je meetwaarden
Zakelijke meetwaarden zijn meetbare eenheden die een integraal onderdeel van het succes van je bedrijf vormen. Je kunt ze bijhouden om de prestaties van je bedrijf te meten, maar ook om een duidelijker beeld te krijgen zodat je de bedrijfsresultaten kunt verbeteren. Afhankelijk van de aard van je bedrijf en je doelen, kunnen dat meetwaarden voor verkoop, marketing en/of financiën zijn. Houd bij het opstellen van de meetwaarden rekening met de voornaamste stakeholders die bij het runnen van je bedrijf betrokken zijn, zoals medewerkers, investeerders en klanten.
Elk bedrijfsonderdeel heeft benchmarks die moeten worden gedefinieerd en gecontroleerd. Zo kunnen meetwaarden voor marketing betrekking hebben op sociale media en e-mailmarketing, terwijl meetwaarden voor de verkoop betrekking kunnen hebben op nieuwe klanten of nieuwe leads. Wat je unieke meetwaarden ook zijn, het belangrijkste is dat ze duidelijk gedefinieerd en meetbaar zijn.

3. Bepaal je eigen KPI’s
KPI’s zijn standaardwaarden die een real-time beeld van de prestaties van je bedrijf geven (in tegenstelling tot bedrijfsmeetwaarden, die specifieke bedrijfsprocessen bijhouden). Bekende voorbeelden van KPI’s zijn groei van de netto-omzet, omzet gegenereerd per medewerker of gemiddelde conversietijd. Met deze KPI’s kun je de algehele bedrijfsprestaties meten ten opzichte van vastgestelde doelen.
Omdat KPI’s per bedrijf verschillen, is het van wezenlijk belang dat je de KPI’s selecteert die voor jouw bedrijf er het meest toe doen, die kunnen worden gemeten en die je helpen jouw unieke doelen te realiseren. Door je KPI’s in de loop van de tijd te volgen kun je zien hoe effectief je bent in het behalen van je doelen.
4. Controleer je gegevens en maak aanpassingen
De gegevens die zijn opgehaald door je meetwaarden en KPI’s bij te houden, moeten worden verzameld, geanalyseerd en ingezet om de bedrijfsvoering te verbeteren. Gegevens zijn een cruciaal onderdeel van je prestatiebeheerproces en je managementteam moet de verzamelde gegevens beoordelen en daarnaar handelen om de winstgevendheid en efficiëntie te verbeteren. Het is belangrijk dat de door het management gemaakte aanpassingen in overeenstemming zijn met de vastgestelde doelen.
Laten we eens een voorbeeld bekijken. Laten we zeggen dat je verkoopmeetwaarden en KPI-gegevens aantonen dat je deze maand je verkoopdoelen niet haalt. Je kunt artikelprijzen aanpassen en je verkopen in real-time volgen om te zien of dat de juiste aanpassing was om het beoogde resultaat te krijgen. Is dat niet het geval, probeer dan een andere aanpak. Wanneer je beter begrijpt waardoor je bedrijf resultaten boekt, zul je eerder de juiste aanpassingen maken.

Gebruik software voor business performance management om een slecht geïmplementeerd plan voor performance monitoring te voorkomen
Voordat je een plan voor performance monitoring gaat implementeren, moet je goed nagaan hoe dat plan van invloed is op elk aspect van je bedrijf. Met een slecht geïmplementeerd plan voor performance monitoring loop je het risico dat je juist de specifieke voordelen die performance monitoring te bieden heeft, misloopt.
Software voor business performance management kan dat helpen voorkomen. Het selecteren van de juiste software kan een hele klus zijn, maar wij zijn er om je daarbij te helpen! GetApp verzamelt honderden reviews van softwaregebruikers op één plek zodat je makkelijk kunt zien hoe specifieke tools het doen bij bestaande bedrijven.