AR in retail – Millennials staan voor in de rij bij het virtuele pashokje

Gepubliceerd op 28-9-2020 door Quirine Storm van Leeuwen

Een minion die door je huiskamer loopt, een kleurboek waar tekeningen in 3D uitspringen, konijnenoortjes aan je snapchat foto toevoegen, dat is allemaal mogelijk dankzij augmented reality (AR). AR vervult een lang gekoesterde wens om fantasie echt leven in te blazen. Het is de technologie die interactie tussen de échte en de virtuele wereld mogelijk maakt en zo de scheidingslijn tussen virtueel en reëel laat vervagen. De uitrol van 5G, met supersnelle internetverbindingen en ultrahoge resolutie, maakt de weg vrij voor toepassingen op grote schaal.

Geen wonder dat Apple-CEO Tim Cook het heeft over ‘the next big thing” en Gartner AR-tech vorig jaar 15% tot 30% hoger plaatste in de Hype Cycle met opkomende technologische trends. We kennen AR nu misschien vooral uit de entertainmentbranche, van Pokémon GO en Snapchat filters, maar de kansen die het biedt voor de zakelijke markt zijn enorm, bijvoorbeeld voor de retail. De voorspelling is dat winkelen met AR een enorme vlucht zal nemen omdat het een positieve impact op de winkelervaring heeft en consumenten dankzij AR meer geneigd zijn om het product te kopen. 

Nu onze gewoonten door het coronavirus aan het veranderen zijn en en masse winkelen geen optie is, onderzocht GetApp hoe deze technologie nu door Nederlandse consumenten ervaren wordt en wat consumenten als de belangrijkste voordelen van winkelen met AR beschouwen. Aan het onderzoek deden 1.028 Nederlandse consumenten mee (de volledige methodologie staat onderaan dit artikel). AR in retail augemnted reality

Uitgelicht uit het onderzoek over AR in de retail:

  • 42% van de ondervraagde consumenten heeft interesse om AR te gebruiken om online te winkelen.
  • 47% van de AR-gebruikers zegt dat ze minder producten retourneren.
  • Hygiëne is voor 39% van de respondenten een reden om AR te willen gebruiken in fysieke winkels
  • 55% van de respondenten die AR gebruikt of van plan is om AR te gebruiken denkt ook dat ze minder in een fysieke winkel zullen kopen als ze met AR shoppen.

Ar in retail 2020

 

Wat is augmented reality?

Augmented reality is iets wat veel mensen waarschijnlijk al een keer zijn tegengekomen zonder het zich te realiseren. Games zoals Pokemon GO en Jurassic World Alive werken met behulp van AR-technologie en ook de filters die we gebruiken op sociale netwerken zoals Instagram en Snapchat. 

Gartner definieert augmented reality (AR) als volgt:

Het real-time gebruik van informatie in de vorm van tekst, afbeeldingen, audio en andere virtuele verbeteringen geïntegreerd met real-world objecten. Het is dit “echte wereld” element dat AR onderscheidt van de virtuele realiteit. AR integreert en voegt waarde toe aan de interactie van de gebruiker met de echte wereld, in tegenstelling tot een simulatie.

 

Augmented reality projecteert dus virtuele (bewegende) beelden, tekst of audio op een afbeelding van de echte wereld. Dit gaat bijvoorbeeld via de camera van een smartphone of andere wearables, zoals een AR-bril.

Winkelen met AR staat nog in kinderschoenen

Voorlopig heeft nog maar 17% van de ondervraagde consumenten wel eens augmented reality gebruikt om iets online te kopen. Nog niet veel webwinkels bieden dan ook AR-toepassingen aan. Aan de interesse van de consument ligt het niet. Van de 83% die de technologie nog niet heeft gebruikt om online te shoppen, is 42% erin geïnteresseerd.online winkelen met augmented reality

Millennials omarmen augmented reality

De meeste consumenten die AR al een keer voor online winkelen hebben gebruikt zijn tussen de 26 en 35 jaar (32%) maar ook de groep tussen 18 en 25 jaar scoort hoog (27%). Mannen hebben AR al meer gebruikt dan vrouwen. Mannen shoppen ook meer online dan vrouwen bleek uit recent onderzoek. 55% van de consumenten die AR al gebruikt heeft voor het shoppen online is man tegenover 45% vrouw.

  • Vrouwelijke gebruikers kochten vooral kleding en schoenen (62%), cosmetica (45%) en accessoires (44%)
  • Mannelijke gebruikers kochten vooral kleding en schoenen (68%), accessoires (45%) en meubels (38%). 

42% ondervraagde consumenten wil AR gebruiken voor online shoppen

Ook al hebben niet veel consumenten AR al gebruikt om online te shoppen, er is wel veel interesse in de technologie. 42% van de ondervraagde consumenten wil AR gebruiken voor online shoppen en 43% in fysieke winkels. Hier ligt dus een kans voor detailhandelaren. Zowel jong als oud en zowel mannen als vrouwen omarmen de technologie.

AR aankopen in retail

Generation Z en millennials zijn de early adopters

Ondervraagde consumenten tussen de 18 en 25 jaar hebben de grootste interesse om online te shoppen met AR. 58% zegt dat ze wel eens iets met AR in een webshop willen kopen (het gemiddelde van alle leeftijdsgroepen was 42%). Ook millennials tonen bovengemiddelde interesse (47%). Vanaf 55 jaar begint de interesse in AR te dalen. 

Webwinkeliers die met AR willen starten zouden hun aandacht dus in eerste instantie op deze digital natives kunnen richten. Waarom? Omdat dit de mensen zijn die een passie hebben voor innovatie en nieuwe ideeën verspreiden. 

Voordat een nieuw product, idee of technologie door de massa’s wordt opgenomen doorloopt het een aantal fases. De theorie van de verspreiding van innovatie (Diffusion of Innovations Theory) van de Amerikaanse socioloog Everett M. Rogers beschrijft deze fases en legt uit dat de verspreiding van nieuwe ideeën/producten een sociaal proces is waarin de interactie tussen bepaald groepen mensen bepalend is. Daarom is het belangrijk zich te verdiepen in de kenmerken van een groep die als eerste een innovatie omarmt.

“Diffusion is essentially a social process through which people talking to people spread an innovation. […] The diffusion effect means that until an individual has a certain minimum level of information and peer influence from his or her system’s environment, he or she is unlikely to adopt”, aldus Roger’s in zijn book Diffusion of Innovations

Diffusion of innovation van Rogers

Retailers zouden hun marketingcommunicatie dus kunnen afstemmen op de innovators en early adopters. Ze kunnen deze groep inzetten als ambassadeurs voor hun eerste AR-toepassingen.

AR-toepassingen aan je website toevoegen

Ondanks de interesse van consumenten voor winkelen met AR, bieden nog maar weinig webshops AR-functies aan. De technologie is niet nieuw. Grote winkels experimenteren al jaren met AR, maar kleinere webshops blijven nog wat achter. Wellicht schrikt deze technologie webwinkeliers af omdat ze denken dat de ontwikkeling van AR-toepassingen hoge kosten met zich meebrengt of gecompliceerd is. Maar er bestaan inmiddels al simpele oplossingen om 3D-functies aan een e-commerce toe te voegen zonder een aparte app te hoeven bouwen, zij het met beperkte interactiefunctionaliteiten. 

Nieuwere iPhones en iPads hebben bijvoorbeeld standaard een speciale 3D-functie ingebouwd via AR Quick Look, onderdeel van Apple’s ARKit. Voor Android is er Scene Viewer van Google’s ARCore. Met deze toepassingen kunnen gebruikers 3D modellen van producten uit de webshop virtueel in hun eigen omgeving projecteren via de browser of de app. Voor verschillende e-commerceplatformen zijn er extensies beschikbaar om deze 3D-functie te koppelen. Zo hoeft de winkelier dus geen speciale app te ontwikkelen.

Webshophouders kunnen natuurlijk ook hun eigen AR-app (laten) bouwen met AR-software (AR SDK) met meer geavanceerde AR-functionaliteiten en interactiemogelijkheden of een kant en klare toepassing inzetten als Wannaby, die al standaard try-on tech ontwikkeld heeft voor het passen van schoenen en lakken van nagels. 

Visualisatiemogelijkheden van AR vervagen de grens tussen de online en fysieke winkelervaring

Met AR kunnen consumenten beter inschatten of iets dat ze online kopen goed staat of in hun eigen omgeving past. Meer dan de helft van de respondenten voert een betere visualisatie dan ook als belangrijkste reden aan om AR te willen gebruiken voor online aankopen. Door de betere visualisatie zouden consumenten ook sneller geneigd zijn om het product te kopen.

redenen om AR in de retail te gebruiken

Met de Ikea Place AR-app kunnen klanten bijvoorbeeld zien hoe een kast in hun eigen interieur staat en via de AR-app van Wanna Kicks kunnen shoppers virtueel de nieuwste New Balance schoenen passen. De virtuele paskamer van GAP projecteert gewenste kleding op een digitale afbeelding van jouw lichaamstype en de opticien Specsavers heeft een AR app voor het passen van brillen. 

virtueel passen met Wanna Kicks
Virtueel schoenen passen met Wanna Kicks (bron)

AR als oplossing voor het grote aantal retourzendingen

Door deze betere visualisatie zou AR een oplossing kunnen bieden voor het grote aantal retourzendingen bij webshops. De meeste ondervraagde consumenten (47%) die AR al een keer hebben gebruikt zeggen inderdaad minder aankopen terug te sturen. 

retourzendingen verminderen dankzij augmented reality

Toch is het laatste woord hier nog niet over gesproken, het aantal gebruikers is nog klein, veel gebruikers weten niet of AR het aantal verkeerde aankopen zal verminderen (23%). Bovendien zegt 30% dat ze juist meer artikelen terugsturen. Ook al bestaat AR al een tijdje, toch is de technologie nog vol in ontwikkeling en is er nog genoeg ruimte voor verbetering van bestaande AR-toepassingen. 

De meeste retourzendingen van kleding en schoenen bij online shoppen worden veroorzaakt door het bestellen van de verkeerde maat. Om het aantal retourzendingen te verminderen met AR is het dus van belang dat AR-toepassingen voorzien zijn van precieze lichaamsmetingtechniek. Nike heeft bijvoorbeeld een hele precieze meettechniek opgenomen in zijn Nike Fit AR-app.  Deze meet met de camera van een smartphone en een nauwkeurigheid van 2 millimeter de schoenmaat van klanten op. 

Met dergelijke geavanceerde functionaliteiten vervaagt AR steeds meer het verschil tussen de online en fysieke winkelervaring. 55% van de respondenten die AR gebruikt of van plan is om AR te gebruiken denkt ook dat ze minder in een fysieke winkel zullen kopen als ze met AR shoppen.

De belangrijkste reden om nog niet met AR te hebben geshopt, naast het feit dat nog maar weinig winkels AR-toepassingen aanbieden, ligt echter voor 59% toch nog steeds bij de voorkeur om producten in het echt te zien en te passen voor ze te kopen. 

redenen om AR nite te gebruiken voor winkelen

AR voor winkelen in fysieke winkels

Ook voor shoppen in fysieke winkels is AR aantrekkelijk. Slechts 10% van de ondervraagde consumenten heeft AR pas gebruikt in fysieke winkels, maar van de 90% die AR nog niet heeft gebruikt, heeft 43% interesse om het te gebruiken

Sneller kopen en hygiëne zijn redenen om AR in fysieke winkels te gebruiken

Sneller kunnen kopen (41%) en betere visualisatiemogelijkheden (50%) zijn de belangrijkste redenen voor de interesse in AR shoppen bij fysieke winkels. Virtueel passen in een virtuele passpiegel bijvoorbeeld is sneller, geen tijd verliezen in de rij voor een pashokje en geen gedoe meer met aan- en uitkleden. 

Hygiëne speelt ook een rol (39%). Door bijvoorbeeld een slimme AR-passpiegel of -paskamer te gebruiken om kleding te passen, is er minder contact met kledingstukken en ruimtes waar veel andere mensen aanzitten. Dit maakt AR-oplossingen een veilig alternatief tijdens de huidige pandemie. 27% van de ondervraagde consumenten is sinds Covid-19 ook meer bereid om AR te gaan gebruiken.

De Bijenkorf experimenteerde al met een virtuele paskamer in 2014 (bron: YouTube)

AR software in fysieke winkels kan ook worden gebruikt om extra informatie weer te geven over aangeboden producten. Er bestaan apps die, door de camera op een object te richten, aanvullende gegevens laten verschijnen, zoals andere kleuren of bijpassende accessoires en zelfs reviews. Bij voedingsmiddelen kan dit prijsinformatie zijn, maar ook nutritionele informatie, of bijpassende producten of recepten. Dit maakt AR ook aantrekkelijk voor supermarkten. Voor 30% van de consumenten is deze extra informatie een reden om AR te gebruiken. 

Bron: YouTube

Het spelelement van AR is groot deel van succes

AR is ook vooral leuk! Rond een derde van de ondervraagde respondenten vindt AR aantrekkelijk omdat het een nieuwe technologie is die ze graag uitproberen. Het innovatieve en vooral interactieve van AR verrijkt de koopervaring. AR is dus niet alleen puur sales, ook het spelelement levert toegevoegde waarde en kan de voorkeur en loyaliteit van de klant positief beïnvloeden.

In de toekomst is fysiek passen passé

Nog maar weinig consumenten hebben ervaring opgedaan met AR in de retail, maar interesse om het te gebruiken is er genoeg. Het wachten is op meer aanbod van (web)winkels. Dat meer winkels en webshops meer AR-mogelijkheden gaan aanbieden lijkt eigenlijk een logische ontwikkeling in onze steeds verder gedigitaliseerde samenleving. Over een paar jaar kunnen we ons wellicht niet meer voorstellen dat we iets online zouden kopen zonder het virtueel te passen. Door AR in te zetten kunnen winkeliers consumenten een verbeterde klantervaring bieden wat de conversie en loyaliteit in een sterk concurrerende omgeving als de retail ten goede komt.


Onderzoeksmethodologie

Het onderzoek werd uitgevoerd middels een online enquête bij een ISO 20252 gecertificeerd platform. Het panel voor dit onderzoek bestaat uit 1028 Nederlandse respondenten. Alle deelnemers zijn ouder dan 18 jaar en zitten in fulltime loondienst (40%), parttime loondienst (25%) of zijn freelancers (9%), studenten (10%), gepensioneerden (14%) en mensen die hun baan verloren hebben als gevolg van de pandemie (1,5%). 

De deelnemers  bestaan voor 48% uit vrouwelijke en 52% uit mannelijke respondenten. Het inkomensniveau van de respondenten varieert van minder dan 15.000 dollar per jaar tot meer dan 200.000 dollar per jaar, waarbij de meeste respondenten (41%) tussen de 26.000 en 50.000 euro per jaar verdienen. 

Het onderzoek over AR liep tussen 1 en 14 september 2020

 


In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.


Deel dit artikel